Nyt millionunderskud til E-boks

For tredje år i rap indkasserer E-boks en svidende økonomisk kindhest med et underskud på 16 millioner kroner. Dermed har E-boks i de seneste tre år samlet kostet de tre ejere Post Danmark, KMD og PBS 47 millioner kroner. Brugertilgangen stiger imidlertid voldsomt, og måske nærmer enden på den økonomiske kvide sig.

For tredje år i træk fosser pengene ud af kassen på selskabet bag den elektroniske rudekuvert E-boks. Selskabet fik i sit tredje fulde regnskabsår et underskud på 16 millioner kroner ? tre millioner mere end året før.

Det fremgår af medejeren Post Danmarks årsregnskab for 2004.

Med årsresultatet betyder det, at E-boks ? der ejes ligeligt af Post Danmark, PBS og KMD - i de sidste tre år har tabt sammenlagt 47 millioner kroner.

Det til trods tror selskabet fortsat på, at det kan komme til at tjene penge.

Det skyldes ikke mindst den meget store fremgang, som E-boks i det seneste år har haft på brugersiden, mens antallet af tilmeldinger fra myndigheder og virksomheder er taget lidt af.

Skrottet banksystem gav boost
Ved udgangen af 2004 havde 480.000 danskere en e-boks ? en stigning på 210.000 personer i løbet af et år.

E-boks har blandt andet landet mange kunder på, at de 40 banker og sparekasser under Bankernes EDC Central (BEC) i slutningen af sidste år besluttede helt at skrotte sit eget dokumentsystem og alene satse på Eboks.

Det fik brugertallet til at stige med eksplosive 60.000 på en enkelt måned, hvor der normalt er en tilgang på 10.000.

Antallet af tilmeldte afsendere steg i samme periode til omkring 530 myndigheder og virksomheder, som øjner besparelser i ideen om at udsende regninger og andre meddelelser elektronisk.

Tager flere år
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra E-boks administrerende direktør, Henrik Andersen, inden redaktionens slutning. Han har dog tidligere peget på, at det tager flere år at bygge en infrastruktur op, som det kan lade sig gøre at tjene penge på.

E-boks blev lanceret i 2001 og ejes i dag af Post Danmark, PBS og KMD, som hver står bag en tredjedel af selskabet.

E-boks tjener penge på, at virksomhederne betaler et mindre beløb for hvert udsendt elektronisk brev. Det kræver, at mange brugere modtager mange breve.

Og mens antallet af brugere er begyndt at se fornuftigt ud, halter det langt mere med antallet af elektroniske breve, som de modtager. Det skal højere op, før E-boks med ni medarbejdere overhovedet kan begynde at gøre sig håb om et overskud.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere