Den virtuelle dataekspert går aldrig hjem

Den digitale marketingkonference Adobe Summit er netop skudt i gang i London, og traditionen tro løfter Adobe sløret for nye produkter og tilføjelser. En af de store nyheder i år er Virtual Analyst, der i integration med Adobe Analytics Cloud indsamler og analyserer data på tværs af alle Adobes skyer. Også når sidste mand har forladt kontoret.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Over 5.000 marketing- og it-professionelle er disse dage samlet i London i forbindelse med den digitale marketingkonference Adobe Summit 2017. En af de store nyheder til dette års konference er den virtuelle talknuser Virtual Analyst.

Virtual Analyst er en virtuel dataekspert, der konstant indsamler og analyserer data på tværs af hele virksomheden. Løsningen anvender kunstig intelligens til at levere personaliserede og vigtige advarsler i realtid, hvis der sker mærkbare ændringer i kundedata. Virtual Analyst får sin viden fra Adobe Sensei, som er en gruppe af intelligente services i Adobes Cloud-platform, og som består af bl.a. AI og machine learning

”Det giver ikke længere mening, at virksomheder analyserer gårsdagens datasæt. De skal have mulighed for at få indsigter i realtid og på tværs af alle virksomhedens afdelinger. Og her vil Virtual Analyst uden tvivl gøre livet lettere for marketingfolkene,” siger Imran Afzal, nordisk marketingchef for Experience Cloud.

Samtidig bliver Adobe Analytics’ integration med Microsofts analyseværktøj Power BI styrket med nye tilføjelser, heriblandt Traffic Analysis, der analyserer tendenser indenfor digital datatrafik samt Mobile App Analysis, der dykker ned i forbrugeradfærd på mobilen.

Virtual Analyst, og de andre nyheder Adobe lancerer i dag, skal være med til at styrke virksomhederne i kampen om kunderne, da det giver mulighed for at levere bedre kundeoplevelser, baseret på de nyeste tilgængelige data.

Andre nyheder:

• Adobe Experience Manager bliver opdateret og får bedre integration med Creative Cloud. Med Adobe Experience Managers digitale filhåndteringssystem bliver indhold automatisk lokaliseret og synkroniseret via metadata anvendt i Creative Cloud.

• Ny integration mellem Adobe Dreamweaver og Adobe Campaign giver mulighed for at designe e-mails i Adobe Dreamweaver, der automatisk bliver synkroniseret med Adobe Campaign. Så nu kan marketingprofessionelle hurtigt og effektivt lave personaliserede e-mails og nemt hente indhold fra Creative Clouds biblioteker.

• Adobe Fluid Experiences, der er en del af Adobe Experience Manager, hjælper marketingafdelingen med at få adgang til det rigtige stykke indhold, når en kunde har brug for det – uanset enhed. Med Fluid Experiences bliver indhold og layout automatisk tilpasset alle enheder, hvad enten det er en hjemmeside, app, ATM, VR-headset eller IoT-enhed.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S