Den virtuelle dataekspert går aldrig hjem

Den digitale marketingkonference Adobe Summit er netop skudt i gang i London, og traditionen tro løfter Adobe sløret for nye produkter og tilføjelser. En af de store nyheder i år er Virtual Analyst, der i integration med Adobe Analytics Cloud indsamler og analyserer data på tværs af alle Adobes skyer. Også når sidste mand har forladt kontoret.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Over 5.000 marketing- og it-professionelle er disse dage samlet i London i forbindelse med den digitale marketingkonference Adobe Summit 2017. En af de store nyheder til dette års konference er den virtuelle talknuser Virtual Analyst.

Virtual Analyst er en virtuel dataekspert, der konstant indsamler og analyserer data på tværs af hele virksomheden. Løsningen anvender kunstig intelligens til at levere personaliserede og vigtige advarsler i realtid, hvis der sker mærkbare ændringer i kundedata. Virtual Analyst får sin viden fra Adobe Sensei, som er en gruppe af intelligente services i Adobes Cloud-platform, og som består af bl.a. AI og machine learning

”Det giver ikke længere mening, at virksomheder analyserer gårsdagens datasæt. De skal have mulighed for at få indsigter i realtid og på tværs af alle virksomhedens afdelinger. Og her vil Virtual Analyst uden tvivl gøre livet lettere for marketingfolkene,” siger Imran Afzal, nordisk marketingchef for Experience Cloud.

Samtidig bliver Adobe Analytics’ integration med Microsofts analyseværktøj Power BI styrket med nye tilføjelser, heriblandt Traffic Analysis, der analyserer tendenser indenfor digital datatrafik samt Mobile App Analysis, der dykker ned i forbrugeradfærd på mobilen.

Virtual Analyst, og de andre nyheder Adobe lancerer i dag, skal være med til at styrke virksomhederne i kampen om kunderne, da det giver mulighed for at levere bedre kundeoplevelser, baseret på de nyeste tilgængelige data.

Andre nyheder:

• Adobe Experience Manager bliver opdateret og får bedre integration med Creative Cloud. Med Adobe Experience Managers digitale filhåndteringssystem bliver indhold automatisk lokaliseret og synkroniseret via metadata anvendt i Creative Cloud.

• Ny integration mellem Adobe Dreamweaver og Adobe Campaign giver mulighed for at designe e-mails i Adobe Dreamweaver, der automatisk bliver synkroniseret med Adobe Campaign. Så nu kan marketingprofessionelle hurtigt og effektivt lave personaliserede e-mails og nemt hente indhold fra Creative Clouds biblioteker.

• Adobe Fluid Experiences, der er en del af Adobe Experience Manager, hjælper marketingafdelingen med at få adgang til det rigtige stykke indhold, når en kunde har brug for det – uanset enhed. Med Fluid Experiences bliver indhold og layout automatisk tilpasset alle enheder, hvad enten det er en hjemmeside, app, ATM, VR-headset eller IoT-enhed.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Edge computing: behandling ved kilden

Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S