Vi vil overvåge vores sundhed døgnet rundt

Salget af smartwatches og fitness-trackere er mere end en fordoblet sammenlignet med samme periode sidste år, viser tal fra en af landets største netbutikker, Proshop.dk.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

”Du er mere aktiv end på en normal fredag”, lyder den opmuntrende besked på displayet på Garmin-uret efter en ekstra fridag er blevet vekslet til en længere gåtur.

Og sådanne små beskeder om dagens sundhedsmæssige performance er blevet mere og mere almindelige i danskernes hverdag.

En undersøgelse fra det anerkendte sundhedsinstitut American Academy of Sports Medicine udråbte ’wearable-teknologi’ – altså computere eller gadgets som man bærer på kroppen f.eks. et ur, et smykke eller tøj – som den mest populære fitness-trend sidste år. Og trenden fortsætter i 2017, viser helt nye tal fra en af landets største netbutikker, Proshop.dk.

- Salget af smartwatches og fitness-trackere er rent ud sagt eksploderet. For tre år siden var markedet nærmest ikke-eksisterende. I 2015 begyndte det er røre på sig, og i 2016 gik det helt amok. Men alene i de første fem måneder af 2017 er vi tæt på at nå salget for hele 2016. Danskerne har virkelig fået øjnene op for disse gadgets, siger Benjamin Hammersholt, kategorichef hos Proshop.dk.

Toppen er ikke nået

Mens flere eksperter peger på, at wearable-teknologi vil blive lige så almindeligt som smartphones de kommende år, forventes det globale salg ifølge analysebureauet Berg Insight at nå 64 millioner wearable-enheder i 2017, viser en undersøgelse foretaget af analysebureauet Berg Insight. I 2019 er det forventningen, at det globale salg når hele 168 millioner enheder.

- Det er utrolig motiverende for mange mennesker, at de kan overvåge deres sundhed hele døgnet. Enhederne tæller skridt, tæller forbrændte kalorier, giver indblik i ens søvnmønstre – udover at de selvfølgelig giver detaljerede oplysninger om ens træningsaktiviteter. Der er ingen tvivl om, at den feedback og opfølgning, som disse enheder kan give, er med til at motivere brugerne til at gøre en ekstra indsats, siger Benjamin Hammersholt.

- Vi har slet ikke set toppen endnu. Dette marked vil fortsætte fremgangen og blot blive mere og mere interessant de kommende år, fortsætter han.

Garmin, Apple og Samsung er de ubestridte markedsledere inden for wearable-teknologi. Garmin fører an med bestselleren Vivofit, der netop er kommet i en version 3 – Vivofit er en af de mere simple fitness-trackere, som typisk bruges af personer, som ikke dyrker konkurrencesport.

I den anden ende markedet finder man Garmin Fenix5, der med en startpris omkring 5.000 kroner henvender sig til seriøse løbere og triatleter. I en prisklasse lidt under finder man Apple Watch, hvis markedsandel er steget støt op gennem 2016 – særligt i forbindelse med lanceringen af Apple Watch 2. Apple Watch 2 fås fra omkring 3.500 kroner.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job