Udlandshandel truer danske butikker

I 2016 brugte de danske forbrugere mere end 32 milliarder kroner i udenlandske netbutikker.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hver anden dansker, der købte tøj på nettet, gjorde det nemlig i en udenlandsk tøjbutik, og brancheorganisationen FDIH frygter således, at danske butikker bliver presset ud af markedet af de udenlandske giganter.

”Det er fantastisk, at e-handel endnu engang kan præsentere så flot en vækst, og at vi nu runder den magiske grænse på 100 milliarder kroner, men jeg synes, det er ganske bekymrende, når væksten i digital grænsehandel stiger hurtigere end køb i danske netbutikker. Hver tredje krone går til udlandet”, siger Nils Ralund fra FDIH.

En analyse viser, at mens danske forbrugere købte for knap 14 procent mere herhjemme, steg købene i udlandet med 20,4 procent til i alt 32,4 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på 5,5 milliarder kroner. Tyske Zalando er for andet år i træk danskernes foretrukne netbutik, mens Amazon hopper op på en andenplads.

Mere om samme emne

KMD A/S

DevOps Engineer

Nordjylland

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Løsningsarkitekt til Kontoret Udviklingsprojekter i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S