Hør musik i bilen helt uden højttalere

Continental har vendt bilens lydsystem på hovedet, så man nu kan høre musik i høj kvalitet helt uden højttalere. I stedet bruges overflader i cockpittets interiør til at frembringe lyde ved hjælp af små vibrationer. Det giver lavere totalvægt samt designmæssige fordele.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Enhver, der har hørt en klassisk koncert, vil kunne nikke genkendende til, at violinen er det instrument, der har den mest fremherskende klang. Den karakteristiske og meget melodiske lyd er resultatet af mange års arbejde, hvor selv millimeter har betydning for den musik, der bliver frembragt ved hjælp af et samarbejde mellem strenge, violinkasse og bue.

Continental har ladet sig inspirere af det funktionelle princip bag strengeinstrumenterne og udviklet en ny teknologi, hvor højttalerne er blevet overflødiggjort i bilens lydsystem. Den store koncern, der er bedst kendt for sine højkvalitetsdæk til biler, lastbiler, busser og industrielle køretøjer huser en innovativ teknologivirksomhed. De arbejder hver dag for at skabe nye løsninger, der både gør køreturen mere komfortabel og samtidig bidrager til at højne sikkerheden på vejene.

Vibrationer bliver til lyd

Det højttalerløse lydsystem bygger på aktuatorer, der skaber lyd ved hjælp af vibrationer i bilens indvendige overflader. De kompakte aktuatorer, der svarer til kernen i en konventionel højttaler, består af en magnet og en spole, der frembringer mikrovibrationer. I stedet for den oscillerende membran i en højttaler bliver interiør og overflader i bilens cockpit udnyttet til at få lyden til at bølge igennem bilen.

Hattehylden er god til de lave toner

Og det er her sammenligningen med violinen kommer ind. For hvis man sammenligner aktuatoren i bilen med buen og strengene, så er det sted, aktuatoren er placeret svarende til violinens bue, mens den omkringliggende overflade er violinens krop. I en personbil af almindelig størrelse vil man placere flere aktuatorer på overflader, så man dækker de tre hovedfrekvensområder, der findes i den optimale lydoplevelse. Eksempelvis er dørpanelerne oplagte til at generere mellemfrekvenser, mens tagbeklædningen eller hattehylden egner sig til de lave frekvenser.

"For at få den fulde 3D-lydoplevelse skal man med konventionelle lydanlæg ofte have op til 20 eller flere højttalere installeret rundt om i bilen. Ud over en mervægt på op til 15 kilo og en samlet volumen på mellem 10 og 30 liter så giver det udfordringer til det indvendige design af bilen, fortæller Georg Nielsen", administrerende direktør hos Continental Dæk Danmark A/S.

Fokus på lavere vægt

Selv om 15 kilo og 30 liter ikke lyder af meget, så er det en væsentlig detalje for især elbiler, hvor man konstant leder efter metoder til at nedsætte vægten samt skabe mere plads til passagererne i moderne biler, der bliver mere og mere kompakte.

"Og så er det ikke uvæsentligt, at jo lavere vægt, des mindre energi bruger man på at komme fra a til b. Den største samlede kvalitet er dog, at det ikke går ud over lyden", slår Georg Nielsen fast.

Denne konklusion understøttes af flere lydeksperter, der på trods af det umiddelbart kontroversielle i at lave lyd uden højttalere har givet lyden i det højttalerløse lydsystem positive bedømmelser. Blandt andet har den verdensberømte violinbygger og fysiker Martin Schleske lovprist systemets lydkvaliteter.

Lige som i et traditionelt lydsystem er det højttalerløse system skalérbart og går fra tre lydkanaler og helt op til 12 kanaler, hvor også forsæderne bruges som lydlegemer. Lydsystemet kan integreres i alle biltyper lige fra små kompakte bybiler til de helt store familievogne.

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP Senior konsulent

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for SAP Business Intelligence i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil