Det er ikke i orden at dele julefrokost-billeder på Facebook

Hvad der sker til firmaets julefrokost, bør ikke fotograferes og deles på sociale medier. Det mener et flertal af danskerne.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Så er det julefrokosttid, en firmatradition som mange danskere både elsker og frygter. I de beskyttede rammer og det gode selskab slippes hæmningerne ofte løs efter den tredje snaps – og så kan det både ende med både en opsang til chefen eller en lidt for tæt dans med kollegaen.

I dag, hvor stort set alle danskere har en mobiltelefon i lommen eller håndtasken er julefrokostens udskejelser dog reelt kun et klik og et upload fra at blive delt på de sociale medier. Og så kan der blive ballade, hvis ægtefællen, venner, samarbejdspartnere og måske børn kan se de billeder, som du er blevet tagget i.

Så hvad mener danskerne: Hvad er god mobilpli til firmajulefrokosten?

Ifølge en ny analyse, som YouGov har gennemført på vegne af Telia, mener næsten hver tredje dansker (31 pct.), at man helt bør undlade at tage billeder ved firmaets julefrokost. Punktum!

Hver femte mener, at man gerne må tage billeder, hvis det kun er først på aftenen – fx til og med middagen, hvorefter mobilen gemmes væk. Lidt flere end hver fjerde (28 pct.) mener, at det er OK at tage billeder af kollegerne under julefrokosten.

Julefrokost-billeder hører ikke til på Facebook

Noget skarpere er holdningen, når det handler om, hvorvidt man må lægge billeder af kollegerne fra firmajulefrokosten på fx Facebook eller Instagram uden at have spurgt først. Det mener hele 74 pct. er helt uacceptabelt. Og modviljen er markant større blandt ældre end yngre danskere, og blandt kvinder i forhold til mænd.

”Danskerne er generelt enige om, at julefrokosten skal være et festligt fristed for uformelt samvær med kolleger. Det behøver ikke blive foreviget på billeder eller delt via sociale medier. Ikke fordi, der nødvendigvis skal skejes ud eller overskrides regler. Men det jo de færreste, der ser godt ud på billeder, der er taget til en fest, hvor man måske har fået lidt alkohol indenbords. Og det skal man respektere. Dog er det påfaldende, at de yngre generationer, især i hovedstadsområdet, er markant mere åbne for både fotografering og deling. Så måske er der en mentalitetsændring på vej," siger privatkundedirektør hos Telia, Gustav Berghog.

Fakta

Synes du, at det er i orden at lægge billeder af dine kolleger fra firmajulefrokosten på fx Facebook eller Instagram uden at have spurgt dem først?

Ja 10 %
Nej 74 %
Ved ikke 8 %
Ikke relevant 8 %

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly