Kun hver syvende vælger helt flow-tv fra

Streamingtjenester har kronede dage. Forbrugerne bruger op mod halvdelen af deres samlede seertid på online medieplatforme. Alligevel er kun hver syvende forbruger klar til helt at vælge det traditionelle flow-tv fra.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Februar 2018 – Netflix, HBO, Amazon Prime. Der er et væld af streamingtjenester at vælge imellem, og de vinder større og større indpas blandt forbrugerne. Men selvom flere vælger de nye platforme til, så er kun hver syvende forbruger (14 pct.) klar til helt at bytte det traditionelle flow-tv ud med abonnementer på streamingtjenester. Det viser en ny undersøgelse af 21.000 forbrugere på verdensplan.

”Ikke overraskende hælder medieforbruget mere og mere mod de digitale platforme og betalingstjenester, men det sker ikke med raketfart. Mange forbrugere holder stadig fast i det traditionelle tv, og de bruger fortsat en stor del af deres mediebudget på flow-tv, selvom betalingstjenesterne ’stjæler’ mere og mere af deres seertid,” siger Kim Bech, der er Managing Director hos Accenture.

Ifølge undersøgelsen, foretaget af Accenture, bruger forbrugerne kun 23 pct. af deres underholdningsbudget på betalingstjenester som fx Netflix og HBO, men hele 42 pct. af deres samlede seertid. Forbrugernes underholdningsbudgetter afspejler dermed ikke det skifte, der lige nu er mod de digitale underholdningsplatforme.

Overskydende indhold ”skrælles” fra

Rapporten viser desuden, at over halvdelen af forbrugerne (51 pct.) i større eller mindre grad betaler for indhold, som de egentlig ikke synes, de har brug for. Og 36 pct. af forbrugerne er villige til at betale for at fjerne reklamer fra online betalingskanaler. Det peger på, at forbrugerne er ved at være klar til at vælge det overskydende indhold fra, som ikke er relevant.

”Forbrugernes medieforbrug bliver interessant at følge i fremtiden. På den ene side ønsker vi skræddersyet indhold og vil helst kun betale for indhold, der er relevant for os. På den anden side er der stadig en relativ stor mængde, der fortsat gerne vil se reklamer og have indhold, som de måske ikke selv har valgt. Det gør det til en kompleks størrelse at markedsføre sig målrettet over for forbrugeren, men med de digitale betalingsløsninger bliver det nemmere at skræddersy indhold til den enkelte”, siger Kim Bech fra Accenture.

Undersøgelsen viser dog også, at forbrugerne i stigende grad er irriterede over de mange platforme, som de kan få deres indhold fra. Hele 86 pct. ønsker en simplere måde at tilgå de forskellige platforme på som fx Netflix, YouTube og HBO. Kim Bech peger i den forbindelse på, at vi fremadrettet med stor sandsynlighed kommer til at se en sammensmeltning af platforme fra tredjepartsudbydere.

Om undersøgelsen

Data til undersøgelsen blev indsamlet fra oktober til november 2017 af analysebureauet Harris Interactive via en online survey med 21.000 forbrugere mellem 14-55 år fra følgende lande: Australien, Brasilien, Canada, Kina, Frankrig, Tyskland, Indien, Holland, Italien, Japan, Mexico, Polen, Singapore, Sydafrika, Sverige, De forenede Arabiske Emirater, England og USA. Antallet af respondenter i hvert land er repræsentativt for landet online forbrugere.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly