Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Kun hver syvende vælger helt flow-tv fra

Streamingtjenester har kronede dage. Forbrugerne bruger op mod halvdelen af deres samlede seertid på online medieplatforme. Alligevel er kun hver syvende forbruger klar til helt at vælge det traditionelle flow-tv fra.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Februar 2018 – Netflix, HBO, Amazon Prime. Der er et væld af streamingtjenester at vælge imellem, og de vinder større og større indpas blandt forbrugerne. Men selvom flere vælger de nye platforme til, så er kun hver syvende forbruger (14 pct.) klar til helt at bytte det traditionelle flow-tv ud med abonnementer på streamingtjenester. Det viser en ny undersøgelse af 21.000 forbrugere på verdensplan.

”Ikke overraskende hælder medieforbruget mere og mere mod de digitale platforme og betalingstjenester, men det sker ikke med raketfart. Mange forbrugere holder stadig fast i det traditionelle tv, og de bruger fortsat en stor del af deres mediebudget på flow-tv, selvom betalingstjenesterne ’stjæler’ mere og mere af deres seertid,” siger Kim Bech, der er Managing Director hos Accenture.

Ifølge undersøgelsen, foretaget af Accenture, bruger forbrugerne kun 23 pct. af deres underholdningsbudget på betalingstjenester som fx Netflix og HBO, men hele 42 pct. af deres samlede seertid. Forbrugernes underholdningsbudgetter afspejler dermed ikke det skifte, der lige nu er mod de digitale underholdningsplatforme.

Overskydende indhold ”skrælles” fra

Rapporten viser desuden, at over halvdelen af forbrugerne (51 pct.) i større eller mindre grad betaler for indhold, som de egentlig ikke synes, de har brug for. Og 36 pct. af forbrugerne er villige til at betale for at fjerne reklamer fra online betalingskanaler. Det peger på, at forbrugerne er ved at være klar til at vælge det overskydende indhold fra, som ikke er relevant.

”Forbrugernes medieforbrug bliver interessant at følge i fremtiden. På den ene side ønsker vi skræddersyet indhold og vil helst kun betale for indhold, der er relevant for os. På den anden side er der stadig en relativ stor mængde, der fortsat gerne vil se reklamer og have indhold, som de måske ikke selv har valgt. Det gør det til en kompleks størrelse at markedsføre sig målrettet over for forbrugeren, men med de digitale betalingsløsninger bliver det nemmere at skræddersy indhold til den enkelte”, siger Kim Bech fra Accenture.

Undersøgelsen viser dog også, at forbrugerne i stigende grad er irriterede over de mange platforme, som de kan få deres indhold fra. Hele 86 pct. ønsker en simplere måde at tilgå de forskellige platforme på som fx Netflix, YouTube og HBO. Kim Bech peger i den forbindelse på, at vi fremadrettet med stor sandsynlighed kommer til at se en sammensmeltning af platforme fra tredjepartsudbydere.

Om undersøgelsen

Data til undersøgelsen blev indsamlet fra oktober til november 2017 af analysebureauet Harris Interactive via en online survey med 21.000 forbrugere mellem 14-55 år fra følgende lande: Australien, Brasilien, Canada, Kina, Frankrig, Tyskland, Indien, Holland, Italien, Japan, Mexico, Polen, Singapore, Sydafrika, Sverige, De forenede Arabiske Emirater, England og USA. Antallet af respondenter i hvert land er repræsentativt for landet online forbrugere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere