Huawei stormer frem - salget af mobiler steget med 32 procent

Huawei kom ud af 2017 med et flot resultat. Teknologivirksomheden øgede overskuddet med 28%, mens salget af smartphones steg med 32% sammenlignet med året inden. Fremgangen skyldes i høj grad vækst i premium-segmentet og markant fremgang på de europæiske markeder - heriblandt Danmark.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Oven på et 2016 præget af investeringer kunne Huaweis forretningsenhed Consumer Business Group høste frugterne i 2017. Forretningsenheden, der sælger alt fra prisvindende smartphones og tablets til intelligente Wi-Fi-systemer og badevægte, solgte 153 millioner smartphones sidste år. Det resulterede i en omsætning på 36,4 milliarder USD svarende til en stigning på 32% sammenlignet med året inden. Koncernens samlede overskud steg med 28% og landede dermed på 7,3 milliarder USD i 2017.

Huawei har fået gennembrud i en række Europæiske lande, som er notorisk svære markeder. Udover Italien og Tyskland, så stormer Huawei også frem på det danske marked. På bare tre år er Huaweis markedsandele i Danmark gået fra 3,1% til 15%.

"Vi har solgt flere smartphones i 2017, end vi nogensinde har gjort i Danmark. Det er vi lykkedes med, fordi vi kender brugernes behov og investerer kraftigt i innovation og design. Samtidig har vi fået endnu bedre fat i highend-markedet," fortæller Marie Dam Feldborg, der er Senior Marketing Manager hos Huawei Danmark, og fortsætter:

"Særligt vores P- og Mate-serier er populære blandt de danske forbrugere, der har høje forventninger til både kvalitet og design. I januar og februar i år var Mate 10 Lite den bedst sælgende smartphone hos Telia, mens Huawei P10 var bedst sælgende hos TDC i januar."

Alene i 2017 blev der solgt flere end 20 millioner Huawei P10 og Huawei Mate 9 og Mate 9 Pro smartphones på verdensplan.

Større kendskab til brandet

Huawei, der har hovedsæde i Shenzhen i Kina, er for alvor kommet på verdenskortet inden for de seneste år. Huaweis globale brand-kendskab er steget fra 81% i 2016 til 86% i 2017, og kigger man uden for Kinas grænser, er teknologivirksomhedens brand-kendskab steget fra 64% til 74% i samme periode.

Derudover er Huaweis smartphones også kommet på radaren hos flere forbrugere i Europa, eksempelvis i Danmark, Tyskland, Finland, Spanien og Italien, hvor både markedsandele og brand-omdømme er steget markant. I flere af disse lande rangerer Huawei som nummer to over brands, forbrugerne overvejer at købe.

Nøgletal

• I 2017 omsatte Huawei-koncernen for 92,5 milliarder USD, som svarer til en stigning på 15,7% sammenlignet med 2016.
• I 2017 havde Huawei et overskud på 7,3 milliarder USD, som svarer til en stigning på 28,1% sammenlignet med 2016.
• I 2017 solgte Huawei Consumer Business Group 153 millioner smartphones. Det resulterede i en omsætning på 36,4 milliarder USD svarende til en stigning på 31,9% sammenlignet med året inden.
• Huaweis globale brand awareness er steget fra 81% i 2016 til 86% i 2017. Udenfor Kina er Huaweis brand awareness steget fra 64% til 74%.
• Ifølge GfK er Huaweis andel i highend-markedet (600 USD og derover) steget fra 3,4% i december 2016 til 8,4% i december 2017.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S