Huawei stormer frem - salget af mobiler steget med 32 procent

Huawei kom ud af 2017 med et flot resultat. Teknologivirksomheden øgede overskuddet med 28%, mens salget af smartphones steg med 32% sammenlignet med året inden. Fremgangen skyldes i høj grad vækst i premium-segmentet og markant fremgang på de europæiske markeder - heriblandt Danmark.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Oven på et 2016 præget af investeringer kunne Huaweis forretningsenhed Consumer Business Group høste frugterne i 2017. Forretningsenheden, der sælger alt fra prisvindende smartphones og tablets til intelligente Wi-Fi-systemer og badevægte, solgte 153 millioner smartphones sidste år. Det resulterede i en omsætning på 36,4 milliarder USD svarende til en stigning på 32% sammenlignet med året inden. Koncernens samlede overskud steg med 28% og landede dermed på 7,3 milliarder USD i 2017.

Huawei har fået gennembrud i en række Europæiske lande, som er notorisk svære markeder. Udover Italien og Tyskland, så stormer Huawei også frem på det danske marked. På bare tre år er Huaweis markedsandele i Danmark gået fra 3,1% til 15%.

"Vi har solgt flere smartphones i 2017, end vi nogensinde har gjort i Danmark. Det er vi lykkedes med, fordi vi kender brugernes behov og investerer kraftigt i innovation og design. Samtidig har vi fået endnu bedre fat i highend-markedet," fortæller Marie Dam Feldborg, der er Senior Marketing Manager hos Huawei Danmark, og fortsætter:

"Særligt vores P- og Mate-serier er populære blandt de danske forbrugere, der har høje forventninger til både kvalitet og design. I januar og februar i år var Mate 10 Lite den bedst sælgende smartphone hos Telia, mens Huawei P10 var bedst sælgende hos TDC i januar."

Alene i 2017 blev der solgt flere end 20 millioner Huawei P10 og Huawei Mate 9 og Mate 9 Pro smartphones på verdensplan.

Større kendskab til brandet

Huawei, der har hovedsæde i Shenzhen i Kina, er for alvor kommet på verdenskortet inden for de seneste år. Huaweis globale brand-kendskab er steget fra 81% i 2016 til 86% i 2017, og kigger man uden for Kinas grænser, er teknologivirksomhedens brand-kendskab steget fra 64% til 74% i samme periode.

Derudover er Huaweis smartphones også kommet på radaren hos flere forbrugere i Europa, eksempelvis i Danmark, Tyskland, Finland, Spanien og Italien, hvor både markedsandele og brand-omdømme er steget markant. I flere af disse lande rangerer Huawei som nummer to over brands, forbrugerne overvejer at købe.

Nøgletal

• I 2017 omsatte Huawei-koncernen for 92,5 milliarder USD, som svarer til en stigning på 15,7% sammenlignet med 2016.
• I 2017 havde Huawei et overskud på 7,3 milliarder USD, som svarer til en stigning på 28,1% sammenlignet med 2016.
• I 2017 solgte Huawei Consumer Business Group 153 millioner smartphones. Det resulterede i en omsætning på 36,4 milliarder USD svarende til en stigning på 31,9% sammenlignet med året inden.
• Huaweis globale brand awareness er steget fra 81% i 2016 til 86% i 2017. Udenfor Kina er Huaweis brand awareness steget fra 64% til 74%.
• Ifølge GfK er Huaweis andel i highend-markedet (600 USD og derover) steget fra 3,4% i december 2016 til 8,4% i december 2017.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S