Hver 10. mand streamer sport på mobilen, når chefen ikke kigger

Har du før siddet på arbejdet med smartphonen under bordet eller taget en ekstra lang tur på toilettet for at streame en fodboldkamp, som du bare ikke måtte gå glip af? Så er du ikke er alene. En ny undersøgelse fra Huawei viser, at hver 10. mand har streamet en sportsbegivenhed i smug på deres smartphone, mens de har været på job.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er sommer, og det er lig med sol, is, grill og sportsbegivenheder i lange baner. Alt fra VM i fodbold til Tour de France og Wimbledon ruller over skærmen i de kommende uger. Og hos de passionerede fans kan intet stå i vejen for at følge med - selv ikke arbejde.

11% af de danske mænd angiver, at de har streamet en sportsbegivenhed på deres smartphone i smug i arbejdstiden. Og endnu flere (18%) kunne finde på at gøre det samme. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Userneeds har foretaget for Huawei.

"Vores undersøgelse viser, at der er en klar overvægt af mænd, der streamer sportsbegivenheder på smartphonen i smug sammenlignet med kvinderne. Det hænger nok sammen med, at der er flere mænd, der følger med i forskellige sportsgrene," siger Marie Dam Feldborg, der er Senior Marketing Manager hos Huawei, og fortsætter:

"Flere af de store sportsbegivenheder som VM i fodbold og Tour de France vises allerede fra om eftermiddagen, hvor mange stadig er på arbejde. Og hvis der ikke er en kultur på arbejdspladsen, hvor det er tilladt at have sport kørende på en skærm i baggrunden, så kan det være fristende at gøre det i smug på smartphonen, som er lille og diskret - og som i dag kan levere en høj billede- og lydkvalitet."

Disse steder ser mændene også sport i smug

Det er dog ikke kun på arbejdspladsen, at der bliver streamet sport i det skjulte. Undersøgelsen viser, at hver 20. mand (5%) hemmeligt har streamet en sportsbegivenhed på deres smartphone, mens de har været til bryllup. Til sammenligning svarer ingen af kvinderne, at de har gjort det samme.

Derudover angiver 8% af mændene, at de har streamet sport på smartphonen i smug til en fest, mens 11% har gjort det til et familiearrangement. 2% af mændene svarer, at de har gjort det på en date med en kæreste eller potentiel kæreste.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen baserer sig på cirka 1.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Userneeds panel i perioden 15. juni - 20. juni 2018. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job