Banker vil udvikle deres digitale forretning med humor

Vi kan forvente mere sjove banker, når bankerne skal forbedre deres image og kæmpe mod nye digitale tjenester og apps.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Mette Eklund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det kommer næppe som nogen overraskelse for nogen, at mange banker ikke bare i Danmark men rundt om i hele verden over står overfor lidt af et imageproblem. Og en ny undersøgelse ved navn ”2018 Digital Trends in Financial Services” lavet af Adobe viser, hvordan bankerne har tænkt sig at adskille sig fra konkurrenterne og forbedre deres forretning.

Sjove banker

Undersøgelsen er bygget på medarbejdere fra den finansielle sektor i både Europa, USA og Asien, og bankerne der kæmper med både image-problemer og samtidig bliver presset af nye digitale tjenester, har en utraditionel vinkel til at forbedre deres forretning. Undersøgelsen viste nemlig, at 41 % af deltagerne mente, at den primære måde som deres bank kunne skille sig ud fra konkurrenterne, var ved at gøre kundeoplevelsen sjovere. Det er nok ikke lige det, man mest forventer fra sin bank.

Imran Afzal, der er marketingchef for Adobe i Norden, syne dog ikke, at tallet er overraskende og udtaler: ”De store banker er efterhånden ved at komme bedre med, når det gælder digitale tjenester, men de kæmper ikke desto mindre stadig med et imageproblem hos de yngre kunder. Derfor er vi begyndt at se en række nye tiltag fra bankerne, der blandt andet bruger humor til at rådgive og forklare om komplekse emner som kassekredit og indlånsrenter,”.

Bankerne har konkurrence af startups og apps

Udover at anvende humor til at få en bedre kontakt til kunderne, påpeger Imran Afzal dog også, at det er vigtigt at sørge for, at service og bankens produkter lever op til de moderne kunders krav.

”Nye fintech-startups og apps, der er fokuseret på den mobile oplevelse, som for eksempel britiske Revolut og de danske Lunarway og Spiir, er meget tættere på den moderne kundes behov. Det er de vilkår og de konkurrenter, som bankerne er oppe imod i dag, og det kommer til at kræve mere end bare humor, hvis de for alvor vil differentiere sig selv.”

Så glæder vi os til at se, hvordan de store banker i Danmark vil bruge humor til at forbedre deres image til næste år, og hvordan de vil tage kampen op mod nye digitale tjeneste og apps…

 

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Erhvervsakademi Aarhus

    Underviser/konsulent indenfor AI

    Midtjylland

    Kromann Reumert

    Legal Tech & AI Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil