Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Banker vil udvikle deres digitale forretning med humor

Vi kan forvente mere sjove banker, når bankerne skal forbedre deres image og kæmpe mod nye digitale tjenester og apps.

Af Mette Eklund, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det kommer næppe som nogen overraskelse for nogen, at mange banker ikke bare i Danmark men rundt om i hele verden over står overfor lidt af et imageproblem. Og en ny undersøgelse ved navn ”2018 Digital Trends in Financial Services” lavet af Adobe viser, hvordan bankerne har tænkt sig at adskille sig fra konkurrenterne og forbedre deres forretning.

Sjove banker

Undersøgelsen er bygget på medarbejdere fra den finansielle sektor i både Europa, USA og Asien, og bankerne der kæmper med både image-problemer og samtidig bliver presset af nye digitale tjenester, har en utraditionel vinkel til at forbedre deres forretning. Undersøgelsen viste nemlig, at 41 % af deltagerne mente, at den primære måde som deres bank kunne skille sig ud fra konkurrenterne, var ved at gøre kundeoplevelsen sjovere. Det er nok ikke lige det, man mest forventer fra sin bank.

Imran Afzal, der er marketingchef for Adobe i Norden, syne dog ikke, at tallet er overraskende og udtaler: ”De store banker er efterhånden ved at komme bedre med, når det gælder digitale tjenester, men de kæmper ikke desto mindre stadig med et imageproblem hos de yngre kunder. Derfor er vi begyndt at se en række nye tiltag fra bankerne, der blandt andet bruger humor til at rådgive og forklare om komplekse emner som kassekredit og indlånsrenter,”.

Bankerne har konkurrence af startups og apps

Udover at anvende humor til at få en bedre kontakt til kunderne, påpeger Imran Afzal dog også, at det er vigtigt at sørge for, at service og bankens produkter lever op til de moderne kunders krav.

”Nye fintech-startups og apps, der er fokuseret på den mobile oplevelse, som for eksempel britiske Revolut og de danske Lunarway og Spiir, er meget tættere på den moderne kundes behov. Det er de vilkår og de konkurrenter, som bankerne er oppe imod i dag, og det kommer til at kræve mere end bare humor, hvis de for alvor vil differentiere sig selv.”

Så glæder vi os til at se, hvordan de store banker i Danmark vil bruge humor til at forbedre deres image til næste år, og hvordan de vil tage kampen op mod nye digitale tjeneste og apps…

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere