Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Butikker vil bekæmpe onlinekonkurrenter med e-mails

Når danske og nordiske retailere skal lokke flere kunder til deres butikker, er deres primære våben hverken rabatter og tilbud, derimod e-mails. Det viser ny rapport fra betalingseksperten Valitor, der har interviewet 60 ledere fra nordiske retail-virksomheder.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den danske detailbranche gennemgår store omvæltninger, og ifølge Retail Institute Scandinavia er hele 2.386 danske butikker lukket siden 2009.

Hvad er så fremtiden for de fysiske butikker i Danmark? Det spørgsmål forsøger en ny nordisk rapport fra betalingsvirksomheden Valitor at svare på. En af hovedkonklusionerne er, at butikkernes vigtigste redskab til at øge omsætningen er e-mailmarketing.

”Undersøgelsen viser, at retailernes foretrukne metode til at øge omsætningen i deres butikker er e-mailmarketing. Her har de fysiske butikker lånt nogle af de succesfulde online-virkemidler, der er med til at gøre købsoplevelsen mere personlig og relevant,” siger Bettina Thorkelin, Regional Director Nordic i Valitor.

Rapporten ”The High Street is Dead – Long Live the High Street” er udviklet af analyseinstituttet WBR på vegne af Valitor, som leverer betalingsløsninger til danske og internationale virksomheder.

Nordiske butikker har fokus på butiksoplevelser

Ifølge rapporten fra Valitor vægter nordiske retailere innovative butiksoplevelser højt – kun overgået af e-mails. I en tidligere undersøgelse blandt europæiske retailere var innovation i butiksoplevelser blot en femteprioritet.

”Set fra et dansk perspektiv er det opløftende, at der er fokus på kundeoplevelsen i butikkerne. Retailere er bevidste om, at de ikke kan nøjes med at køre en enkelt onlinekampagne for at nå i mål. De ved, at de skal tænke alle kanaler ind for at sikre, at de er relevante for forbrugerne - både når de møder dem i bybilledet, online og på mobilen,” siger Bettina Thorkelin.

Pakkecentral eller showroom?

Rapporten viser også, hvad kunderne forventer af de fysiske butikker. Her svarer syv ud af ti retailere, at kunderne ønsker, at de fysiske butikker enten bliver en form for pakkecentral for webshoppen (37 pct.) eller et showroom for onlineprodukter (32 pct.).

”Som det ser ud til nu, kan mange butikker ikke konkurrere med onlinepriser. Derfor gentænker mange retailere netop nu deres butikker for at sikre, at de understøtter deres onlinesalg – fx som showroom eller pakkecentral,” siger Bettina Thorkelin fra Valitor og fortsætter:

”Udfordringen er at blive endnu bedre til at give kunderne en personlig oplevelse – så turen hen til butikken ikke opleves som spildt, men derimod som noget, der giver værdi og skaber kundeloyalitet.”

Om rapporten
Rapporten ”The High Street is Dead – Long Live the High Street”. Rapporten er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker. Fordelingen af respondenter er: Sverige (52 pct.), Danmark (28 pct.), Finland (12 pct.), Norge (7 pct.) og Island (2 pct.).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere