Slip for at skrive mødenotater - kunstig intelligens klarer det for dig

Ved hjælp af kunstig intelligens kan Voicea leverer mødenoter i realtid, præsentere værdifulde data fra mødet, foretage stemmesøgninger og lave highlights og action points. Cisco planlægger et opkøb af AI-specialisten, for at styrke sin  samarbejdsløsning Webex.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

”Hvem tager noter til mødet?” Dét spørgsmål er der mange kontoransatte, der dagligt prøver at undgå. Men netop dette scenarie kan snart være fortid.

Cisco planlægger nemlig et opkøb af den amerikanske softwarevirksomhed Voicea, der har specialiseret sig i lyd-interaktion. Ved hjælp af kunstig intelligens kan de bl.a. levere mødenoter i realtid, præsentere værdifulde data fra mødet, foretage stemmesøgninger og lave highlights og action points.

Ved at blande kunstig intelligens og stemmegenkendelse kan Voicea styrke samarbejdet på tværs af tele- og videokonferencer og være med til at opruste Webex som virksomheders førende samarbejdsværktøj:

”Vores ambition med Voicea er at gøre Webex-møder mere effektive, idet deltagerne automatisk får værdifulde mødenoter og indsigter, så snart mødet er slut. På den måde kan de slippe for selv at tage noter og i stedet fokusere på samtalen – hvad enten det er telefonmøder eller videokonferencer,” siger Christian Raahave, Collaboration Specialist hos Cisco.

Det kognitive samarbejde

Planerne om et opkøb af Voicea understøtter Ciscos overordnede vision om det kognitive samarbejde (Cognitive Collaboration), hvor kunstig intelligens hjælper med at gøre samarbejde og interaktioner mellem mennesker mere effektive.

”Fremtidens møde er digitalt, og hos Cisco arbejder vi hele tiden på skabe den bedste brugeroplevelse for vores kunder. De nye digitale muligheder gør ikke kun møderne mere effektive, de er også en økonomisk gevinst for internationale virksomheder, der kan spare mange penge ved at afholde virtuelle møder,” fortæller Christian Raahave.

Flere end 130 millioner mennesker bruger Webex hver måned, og hvert år afholdes flere end 360 millioner WebEx-møder. Både små og store virksomheder anvender WebEx, heriblandt 95 pct. af Fortune-500-virksomheder.

Det forventes, at opkøbet gennemføres i det første kvartal af Ciscos regnskabsår i 2020.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S