Slip for at skrive mødenotater - kunstig intelligens klarer det for dig

Ved hjælp af kunstig intelligens kan Voicea leverer mødenoter i realtid, præsentere værdifulde data fra mødet, foretage stemmesøgninger og lave highlights og action points. Cisco planlægger et opkøb af AI-specialisten, for at styrke sin  samarbejdsløsning Webex.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

”Hvem tager noter til mødet?” Dét spørgsmål er der mange kontoransatte, der dagligt prøver at undgå. Men netop dette scenarie kan snart være fortid.

Cisco planlægger nemlig et opkøb af den amerikanske softwarevirksomhed Voicea, der har specialiseret sig i lyd-interaktion. Ved hjælp af kunstig intelligens kan de bl.a. levere mødenoter i realtid, præsentere værdifulde data fra mødet, foretage stemmesøgninger og lave highlights og action points.

Ved at blande kunstig intelligens og stemmegenkendelse kan Voicea styrke samarbejdet på tværs af tele- og videokonferencer og være med til at opruste Webex som virksomheders førende samarbejdsværktøj:

”Vores ambition med Voicea er at gøre Webex-møder mere effektive, idet deltagerne automatisk får værdifulde mødenoter og indsigter, så snart mødet er slut. På den måde kan de slippe for selv at tage noter og i stedet fokusere på samtalen – hvad enten det er telefonmøder eller videokonferencer,” siger Christian Raahave, Collaboration Specialist hos Cisco.

Det kognitive samarbejde

Planerne om et opkøb af Voicea understøtter Ciscos overordnede vision om det kognitive samarbejde (Cognitive Collaboration), hvor kunstig intelligens hjælper med at gøre samarbejde og interaktioner mellem mennesker mere effektive.

”Fremtidens møde er digitalt, og hos Cisco arbejder vi hele tiden på skabe den bedste brugeroplevelse for vores kunder. De nye digitale muligheder gør ikke kun møderne mere effektive, de er også en økonomisk gevinst for internationale virksomheder, der kan spare mange penge ved at afholde virtuelle møder,” fortæller Christian Raahave.

Flere end 130 millioner mennesker bruger Webex hver måned, og hvert år afholdes flere end 360 millioner WebEx-møder. Både små og store virksomheder anvender WebEx, heriblandt 95 pct. af Fortune-500-virksomheder.

Det forventes, at opkøbet gennemføres i det første kvartal af Ciscos regnskabsår i 2020.

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car