Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Virksomheder ignorerer truslerne fra mobiltelefoner

Mobile enheder er den største trussel mod virksomhederne under corona-pandemien – mener virksomhederne selv. Alligevel går de på kompromis med sikkerheden, viser en ny undersøgelse.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Selvom 40 procent af de adspurgte virksomheder i en ny undersøgelse anser mobile enheder som den største IT-trussel mod deres forretning, er 45 procent af dem alligevel gået på kompromis med sikkerheden på de mobile enheder for at "få arbejdet gjort" – som for eksempel at nå en deadline eller opfylde et produktivitetsmål.

Det viser det nye Verizon Mobile Security Index 2021.

Ifølge rapporten er samtidig næsten en fjerdedel (24 procent) af virksomhederne gået på kompromis med sikkerheden i forbindelse med tiltag, der skal modvirke de begrænsninger corona-pandemien har medført.

Næsten halvdelen (49 procent) af de adspurgte virksomheder oplyser, at hjemmearbejde under pandemien har påvirket deres IT-sikkerhed.

Virksomhederne er med andre ord blevet mere sårbare og åbne for cyber-kriminelle i bestræbelsen på hurtigt at få etableret hjemmearbejdspladser.

Værst for de små og mellemstore

Over halvdelen af de adspurgte (52 procent) siger, at små og mellemstore virksomheder i højere grad udgør et mål end større virksomheder. Alligevel er 59 procent af de små og mellemstore virksomheder gået på kompromis med sikkerheden. 78 procent erkender, at de bør tage sikkerheden på mobilenheder mere alvorligt.

Af de adspurgte virksomheder er 72 procent bekymrede for misbrug af enheder. En del af problemet skyldes, at mange virksomheder kæmper for at udvikle en "acceptable use policy" (AUP) – 57 procent har slet ikke nogen.

Mere digital overgang

"Pandemien har udvirket et globalt skift i den måde, organisationer fungerer på. Mange har sat ekstra skub i deres digitale transformation og justeret arbejdsmodeller for at imødekomme hurtigt skiftende behov hos både medarbejdere og kunder," siger Sampath Sowmyanarayan, Chief Revenue Officer, Verizon Business.

”Mens virksomhederne har været optagede af andre ting, har de cyberkriminelle set en masse nye muligheder for at slå til. Det øgede antal hjemmearbejdspladser og stigningen i brugen af mobile enheder har ændret trusselsbilledet, og virksomhederne har derfor behov for at justere deres mobile sikkerhed for at beskytte sig selv og dem, de arbejder for.”

Ændret for altid

Pandemiens indvirkning på arbejdsstyrken vil få en varig betydning, vurderer Verizon. Ifølge rapporten forventer et stort flertal af de medvirkende virksomheder (70 procent), der har øget graden af hjemme- og distancearbejde, at dette vil falde igen efter pandemien. Men samtidig pointerer 78 procent, at niveauet dog stadig vil være højere end før. Samlet set forventer virksomhederne, at antallet medarbejdere, som arbejder hjemmefra eller på distancen, vil lande på cirka halvdelen (49 procent).

Resultaterne i rapporten er baseret på en uafhængig, global undersøgelse af 856 medarbejdere med ansvar for køb, håndtering og sikkerhed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere