De fleste unge ønsker fleksible arbejdstider

I kølvandet på corona forventer medarbejdere under 40 år mere fleksibilitet og større forståelse for livet uden for arbejdspladsen fra deres arbejdsgivere, viser en undersøgelse fra it-virksomheden Citrix.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Virksomheder bør tilbyde langt mere fleksibilitet, hvis de fremadrettet vil tiltrække og fastholde unge talenter med digitale kompetencer.

Ifølge en global undersøgelse fra it-virksomheden Citrix er medbestemmelse over ens arbejdstid og arbejdsgiverens forståelse for familielivet nemlig blandt de forhold, som langt de fleste unge forventer af deres arbejdsplads.

Hele 82 procent af 2.000 adspurgte under 40 år svarer, at arbejdsgivere bør tilbyde medarbejdere muligheden for fleksible arbejdstider. 74 procent mener, at arbejdsgivere bør have større forståelse for medarbejdernes forpligtelser i forhold til familien, og 69 procent mener, at det bør være muligt at vælge en fire-dages arbejdsuge.

”Undersøgelsen peger på, hvor vigtigt det er at give den enkelte medarbejder medbestemmelse – særligt for de yngre generationer. Ledere bliver nødt til at gøre det muligt for deres medarbejdere at arbejde overalt og fra enhver digital enhed og tjeneste,” siger Donna Kimmet, der er Chief People Officer i Citrix.

Digitale generationer er værdifulde

Med det seneste års digitale omstilling er unge med digitale kompetencer blevet ekstra attraktive på arbejdsmarkedet. Ifølge Citrix’ seneste undersøgelse og rapport er der klar sammenhæng mellem et virksomheders overskud og digitale kompetencer. Stiger procentdelen af digitale unge i et land med ét procentpoint, stiger landets virksomheders evne til at skabe overskud med tilsvarende 0,9 procentpoint.

Forholdet mellem antallet af digitale medarbejdere og rentabilitet betyder, at virksomheder bør sætte fokus på rammerne for en mere fleksibel arbejdsplads fx ved at indføre klare retningslinjer for hjemmearbejde og have de rette digitale redskaber til rådighed. Ikke mindst fordi 90 procent af de unge ifølge undersøgelsen ikke ønsker at vende tilbage til kontoret på fuld tid.

”Det er afgørende, at virksomheder prioriterer medarbejdernes digitale helbred og samtidig sikrer, at teknologien på arbejdspladsen fungerer sømløst og er tilpasset de yngre generationer. Det er med til at sikre de bedste betingelser for innovation og værdiskabelse,” siger Donna Kimmet.

Ifølge undersøgelsen bør virksomhedsledere være opmærksomme på, at der kan være forskel på på digitale præferencer hos forskellige generationer. De yngre generationer foretrækker eksempelvis at benytte sociale medier og beskedtjenester til at kommunikere i deres arbejde, mens lederne foretrækker e-mail.

Om undersøgelsen

I 2020 og 2021 interviewede vi 2.000 digitale indfødte (750 Generation Z og 1,250 Millennials) samt 1.000 virksomhedsledere i store, etablerede virksomheder og mellemstore virksomheder. Respondenterne kommer fra Frankrig, Tyskland, Holland, Storbritannien, Mexico, USA, de Arabiske Emirater, Kina, Indien og Japan. Undersøgelsen er baseret på input fra følgende brancher: finansindustrien, sundhedsvæsenet, teknologi, serviceindustrien, produktion og detailhandlen.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil