De fleste unge ønsker fleksible arbejdstider

I kølvandet på corona forventer medarbejdere under 40 år mere fleksibilitet og større forståelse for livet uden for arbejdspladsen fra deres arbejdsgivere, viser en undersøgelse fra it-virksomheden Citrix.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Virksomheder bør tilbyde langt mere fleksibilitet, hvis de fremadrettet vil tiltrække og fastholde unge talenter med digitale kompetencer.

Ifølge en global undersøgelse fra it-virksomheden Citrix er medbestemmelse over ens arbejdstid og arbejdsgiverens forståelse for familielivet nemlig blandt de forhold, som langt de fleste unge forventer af deres arbejdsplads.

Hele 82 procent af 2.000 adspurgte under 40 år svarer, at arbejdsgivere bør tilbyde medarbejdere muligheden for fleksible arbejdstider. 74 procent mener, at arbejdsgivere bør have større forståelse for medarbejdernes forpligtelser i forhold til familien, og 69 procent mener, at det bør være muligt at vælge en fire-dages arbejdsuge.

”Undersøgelsen peger på, hvor vigtigt det er at give den enkelte medarbejder medbestemmelse – særligt for de yngre generationer. Ledere bliver nødt til at gøre det muligt for deres medarbejdere at arbejde overalt og fra enhver digital enhed og tjeneste,” siger Donna Kimmet, der er Chief People Officer i Citrix.

Digitale generationer er værdifulde

Med det seneste års digitale omstilling er unge med digitale kompetencer blevet ekstra attraktive på arbejdsmarkedet. Ifølge Citrix’ seneste undersøgelse og rapport er der klar sammenhæng mellem et virksomheders overskud og digitale kompetencer. Stiger procentdelen af digitale unge i et land med ét procentpoint, stiger landets virksomheders evne til at skabe overskud med tilsvarende 0,9 procentpoint.

Forholdet mellem antallet af digitale medarbejdere og rentabilitet betyder, at virksomheder bør sætte fokus på rammerne for en mere fleksibel arbejdsplads fx ved at indføre klare retningslinjer for hjemmearbejde og have de rette digitale redskaber til rådighed. Ikke mindst fordi 90 procent af de unge ifølge undersøgelsen ikke ønsker at vende tilbage til kontoret på fuld tid.

”Det er afgørende, at virksomheder prioriterer medarbejdernes digitale helbred og samtidig sikrer, at teknologien på arbejdspladsen fungerer sømløst og er tilpasset de yngre generationer. Det er med til at sikre de bedste betingelser for innovation og værdiskabelse,” siger Donna Kimmet.

Ifølge undersøgelsen bør virksomhedsledere være opmærksomme på, at der kan være forskel på på digitale præferencer hos forskellige generationer. De yngre generationer foretrækker eksempelvis at benytte sociale medier og beskedtjenester til at kommunikere i deres arbejde, mens lederne foretrækker e-mail.

Om undersøgelsen

I 2020 og 2021 interviewede vi 2.000 digitale indfødte (750 Generation Z og 1,250 Millennials) samt 1.000 virksomhedsledere i store, etablerede virksomheder og mellemstore virksomheder. Respondenterne kommer fra Frankrig, Tyskland, Holland, Storbritannien, Mexico, USA, de Arabiske Emirater, Kina, Indien og Japan. Undersøgelsen er baseret på input fra følgende brancher: finansindustrien, sundhedsvæsenet, teknologi, serviceindustrien, produktion og detailhandlen.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S