Professionel fotospecialist springer ud på forbrugermarkedet med ny objektivserie

Samyang Optics er specialiseret i objektiver til professionelle brugere. Men nu forsøger producenten noget nyt og kommer med et objektiv til fotoentusiaster.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

I 50 år har Samyang Optics leveret professionelle objektiver med fast brændvidde til en bred vifte af DSLR-kameraer og spejlfrie kameraer. Virksomheden oplyser, at man nu vil indtage det mere almindelige forbrugermarked med en ny serie af zoomobjektiver.

Så lad os kigge på det første nye objektiv i serien, Samyang AF 24-70mm F2.8 FE. Det kommer med en meget alsidige brændvidde. Objektivet er tilpasset mange forskellige fotosituationer, der kræver en høj billedkvalitet. Det er ifølge den sydkoreanske producent fantastisk til portrætter, landskaber og livsstilsfotografering.

Samyang AF 24-70mm F2.8 FE har Samyangs lineære stepmotor, der skal imødekomme fotografers og videgrafers krav om en lydsvag og mere præcis kontrol med store og tunge linsegrupper. Objektivet fungerer hurtigt og med glidende bevægelser ved videooptagelser, hvilket giver kinematografiske overgange, oplyses det.

Den parfokale funktion opretholder fokus på motivet, når der zoomes ind eller ud og minimerer fokus-breathing. Den lineære MF-kontrol er praktisk for videografer, idet den danner et drejningsmoment på fokusringen tæt på det, som kendt fra et manuelt videoobjektiv, når der optages video med manuel fokus.

Skarphed fra hjørne til hjørne

Objektivet leverer en flot billedkvalitet med en fantastisk skarphed fra hjørne til hjørne takket være den avancerede optiske opbygning, der består af 17 elementer i 14 grupper (2 ASP, 1 H-ASP, 3 HR og 3 ED), lover Samyang.

Objektivet bruger en lysstærk f/2.8 blænde, der giver en blød baggrundssløring og effektivt adskiller motivet fra baggrunden ved hjælp af en smal dybdeskarphed samt giver et enestående billede i en ultrabred vinkel, hvor baggrunden komprimeres. De ni blændelameller skulle skabe en blød og naturlig bokeh.

Samyang-objektiv. Samyang-objektivet uden kamera. Øverst er det monteret på et Sony-kamera.

Objektivhuset er fremstillet af let aluminium og vejer 1027 gram uden modlysblænde. Objektivet er beskyttet med vejrforsegling, og man skal kunne bruge det under selv barske vejrforhold.

Der findes en specialkontakt på siden af objektivet, som kan bruges til at justere blænden med fokusringen. Man kan indstille forskellige funktioner på kontakten med Lens Station, og flere funktioner tilføjes ved fremtidige opdateringer af firmwaren.

Det nye objektiv kan leveres fra midten af november til 6699 kroner.

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil