3 faktorer der kan afgøre, om et forretningssystem bliver en støtte eller en hindring

Når der sker store ændringer med høj hastighed, skærpes kravene til forretningssystemerne. Her er tre bud på hvad der skal til for at systemet bliver en støtte fremfor en hindring ...

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Pandemien har skabt stort behov for fleksibilitet. Det er i fremtiden ikke er muligt at være sikker på, hvor medarbejderne vil arbejde fra. Det er derfor sandsynligt, at mange virksomheder vil organisere deres arbejdsstyrke på en anden måde, for eksempel på afstand og i grupper, der er geografisk placeret i forskellige byer.

Derfor bliver det stadig vigtigere for virksomheder at være fleksible. Virksomhedskultur, ledelse og andre aspekter er vigtige, men der skal være en underliggende arkitektur, der understøtter disse blødere, men afgørende dele af forretningsudviklingen. Det gavner ikke meget, at man har verdens bedste medarbejdere, hvis forretningssystemet er elendigt - og omvendt.

Tre vigtige faktorer

Anders Holm Jørgensen er Country leader hos Unit4har et bud på hvilke tre faktorer, der er afgørende for at et forretningssystem bliver støttende i processen:

"Værdien af at kunne forenkle beskrivelser af ting er, at de bliver lettere at forstå, dette inkluderer også forretningssystemer. Det er nemlig muligt at kunne ignorere den komplicerede tekniske forståelse, selvom man vil have fat i de løsninger, der vil være vigtige i de kommende år. Hvad angår forretningssystemer, er der tre hovedspor:

• Enkel og intuitiv brugergrænseflade.
• Automatisering med kunstig intelligens og maskinlæring for at opnå hurtigere arbejdsgange og processer.
• Muligheder for brugerne til at kommunikere med forretningssystemerne, som de ønsker applikationer - f.eks. med Slack og WhatsApp.

En leverandør, der opfylder både disse krav, såvel som de krav, der allerede eksisterer ved hjælp af moderne teknologiske løsninger, har potentiale til at tilbyde et forretningssystem, der bliver en støtte til kundernes drift, i stedet for at blive en hindring. Essensen er, at et sådant forretningssystem bliver fleksibelt og let tilgængeligt. De tre krav ovenfor har én større ting tilfælles: De er baseret på mennesker. Mere specifikt; at forenkle medarbejdernes brug af forretningssystemerne. Det betyder ikke meget, hvis et forretningssystem har meget avancerede funktioner. Hvis disse ikke er lette at bruge, vil resultatet ikke løfte sig."

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird