3 faktorer der kan afgøre, om et forretningssystem bliver en støtte eller en hindring

Når der sker store ændringer med høj hastighed, skærpes kravene til forretningssystemerne. Her er tre bud på hvad der skal til for at systemet bliver en støtte fremfor en hindring ...

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Pandemien har skabt stort behov for fleksibilitet. Det er i fremtiden ikke er muligt at være sikker på, hvor medarbejderne vil arbejde fra. Det er derfor sandsynligt, at mange virksomheder vil organisere deres arbejdsstyrke på en anden måde, for eksempel på afstand og i grupper, der er geografisk placeret i forskellige byer.

Derfor bliver det stadig vigtigere for virksomheder at være fleksible. Virksomhedskultur, ledelse og andre aspekter er vigtige, men der skal være en underliggende arkitektur, der understøtter disse blødere, men afgørende dele af forretningsudviklingen. Det gavner ikke meget, at man har verdens bedste medarbejdere, hvis forretningssystemet er elendigt - og omvendt.

Tre vigtige faktorer

Anders Holm Jørgensen er Country leader hos Unit4har et bud på hvilke tre faktorer, der er afgørende for at et forretningssystem bliver støttende i processen:

"Værdien af at kunne forenkle beskrivelser af ting er, at de bliver lettere at forstå, dette inkluderer også forretningssystemer. Det er nemlig muligt at kunne ignorere den komplicerede tekniske forståelse, selvom man vil have fat i de løsninger, der vil være vigtige i de kommende år. Hvad angår forretningssystemer, er der tre hovedspor:

• Enkel og intuitiv brugergrænseflade.
• Automatisering med kunstig intelligens og maskinlæring for at opnå hurtigere arbejdsgange og processer.
• Muligheder for brugerne til at kommunikere med forretningssystemerne, som de ønsker applikationer - f.eks. med Slack og WhatsApp.

En leverandør, der opfylder både disse krav, såvel som de krav, der allerede eksisterer ved hjælp af moderne teknologiske løsninger, har potentiale til at tilbyde et forretningssystem, der bliver en støtte til kundernes drift, i stedet for at blive en hindring. Essensen er, at et sådant forretningssystem bliver fleksibelt og let tilgængeligt. De tre krav ovenfor har én større ting tilfælles: De er baseret på mennesker. Mere specifikt; at forenkle medarbejdernes brug af forretningssystemerne. Det betyder ikke meget, hvis et forretningssystem har meget avancerede funktioner. Hvis disse ikke er lette at bruge, vil resultatet ikke løfte sig."

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil