Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

De unge ønsker sig elektronik til jul

Danskerne bruger en hel arbejdsdag på at finde de helt rette julegaver. Faktisk bruger hver fjerde dansker mellem seks og ti timer på at købe gaver til jul og spørger man de unge fra 18 - 30 år, så skal der helst være mode eller elektronik i pakkerne, viser en ny undersøgelse foretaget for Samsung.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvis det står til de unge, så skal der ligge elektronik under juletræet i år. Næsten halvdelen (41%) af de adspurgte danskere fra 18-30 år håber på, at de får elektronik til jul[2]. Skal der både være en blød og en hård pakke, så kunne mode være et oplagt valg, da det er den eneste kategori, der overhaler elektronik i undersøgelsen.

Ifølge undersøgelsen, viser det sig, at interessen for elektronik bliver mindre jo ældre, man bliver. Ønsket for elektronik halveres, når man spørger respondenter i aldersgruppen 46-60 år (18%).

”Tallene fortæller os, at vi skal fortsætte vores arbejde med at være innovative i vores udvikling af produkter. Vi vil blive ved med at udvikle produkter til en hver smag uanset om man ønsker sig elektronik, som kan være ens forlængede arm til det sociale liv eller produkter, som kan optimere hjemmearbejdet. Vi vil gerne kunne imødekomme alle behov – uanset alder”, siger Claus Holm, Landechef for Samsung i Danmark.

Forvent ikke elektronik af dine bedsteforældre

Måske får mange af de håbefulde unge deres ønsker indfriet d. 24. december. En femtedel af de adspurgte danskere har nemlig planlagt at købe hårde julegaver i form af elektronik og ønsket om en hård julepakke under træet tager fjerdepladsen blandt de adspurgte danskere, kun overhalet af mode, rejser/oplevelser og bøger, viser undersøgelsen.

Ser man på hvem, der planlægger at give elektronik i gave, så fordeler svarene sig ligeligt blandt nogle af aldersgrupperne. Både de 18-30-årige og de 46-60-årige planlægger at give elektronik i julegave. Håber du at få elektronik fra dine bedste- eller oldeforældre, så skal du måske dæmpe forventningerne, da interessen for at give elektronik i gave falder drastisk, når man ser på respondenterne i aldersgruppen 61+. Her planlægger kun 9% at give hårde pakker i form af elektronik.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er lavet af Norstat på vegne af Samsung Electronics Nordic. I alt 1000 danske respondenter på 18 år og ældre besvarede spørgsmål om julegaveindkøb. Undersøgelsen blev gennemført i november 2021 i Sverige, Danmark, Norge og Finland. Udvalget er landsrepræsentativt ud fra køn, alder og boligområde.























































































































































Hvilke julegaver planlægger du at købe?
TOTAL Mand Kvinde 18-30 31-45 46-60 61+
BASE 1020 504 516 216 229 259 316
Elektronik 21% 26% 16% 25% 28% 25% 9%
Mode 47% 43% 51% 50% 57% 51% 35%
Streaming-tjenester 1% 2% 0% 1% 1% 2% 0%
Bøger 32% 27% 37% 27% 32% 31% 36%
Indretning til hjemmet 19% 13% 24% 27% 22% 17% 12%
Køkkenredskaber 23% 21% 25% 30% 23% 24% 19%
Smykker 20% 19% 20% 26% 21% 23% 12%
Skønhedsprodukter 26% 19% 33% 31% 30% 28% 19%
Velgørenhed 2% 2% 3% 2% 3% 2% 3%
Rejser og/eller oplevelser 17% 15% 20% 17% 21% 14% 18%
Ingen af overstående 24% 28% 21% 16% 17% 27% 34%
TOTAL 232% 214% 250% 251% 253% 243% 196%
























































































































































Hvilken julegave håber du selv at få?
TOTAL Mand Kvinde 18-30 31-45 46-60 61+
BASE 1020 504 516 216 229 259 316
Elektronik 22% 31% 13% 41% 23% 18% 12%
Mode 38% 37% 38% 54% 46% 35% 22%
Streaming tjenester 1% 2% 1% 1% 3% 1% 1%
Bøger 25% 23% 27% 20% 22% 20% 33%
Indretning til hjemmet 17% 10% 25% 28% 26% 14% 7%
Køkkenredskaber 18% 15% 21% 32% 23% 15% 7%
Smykker 16% 4% 28% 26% 21% 14% 8%
Skønhedsprodukter 19% 6% 31% 23% 23% 20% 12%
Velgørenhed 3% 2% 3% 2% 3% 3% 4%
Rejser og/eller oplevelser 30% 26% 33% 30% 32% 27% 30%
Ingen af overstående 24% 29% 21% 11% 20% 30% 32%
TOTAL 212% 184% 239% 267% 240% 196% 167%




























































































































Hvor meget tid vurderer du, at du bruger på julegaver?
TOTAL Mand Kvinde 18-30 31-45 46-60 61+
BASE 1020 504 516 216 229 259 316
0 timer 10% 13% 7% 3% 4% 13% 16%
1-5 timer 46% 51% 42% 54% 43% 47% 43%
6-10 timer 25% 21% 28% 27% 32% 23% 19%
11 – 14 timer 6% 5% 7% 6% 8% 4% 6%
15 – 19 timer 3% 2% 4% 2% 2% 2% 4%
20 – 24 timer 2% 1% 2% 2% 2% 1% 1%
Mere end 24 timer 2% 2% 3% 3% 2% 3% 2%
Kan ikke svare 7% 6% 8% 4% 7% 6% 10%




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere