Hvordan har corona ændret vores arbejdsliv? Det har Microsoft opdaget

Ikke overraskende er antallet af videomøder eksploderet, mens corona-epidemien har hærget. Men jobmøderne har også indtaget vores fritid, afslører tal fra Microsoft.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Der er sket store forandringer på kontorarbejdspladser i corona-tiden. Det er nok den almindelige opfattelse hos kontorfolket. Og ja, det er helt rigtigt. Det dokumenterer Microsoft, som har undersøgt, hvordan vi har brugt Microsoft 365 de seneste måneder. Men der lurer også nogle overraskelser.

Microsoft konstaterer, at der har været en stigning på 30 procent i planlagte møder. Og så er antallet af videomøder steget med ikke mindre end 1000 procent.

Ofte hører man, at online-videomøder er mere effektive. Men Microsoft må overraskende konstatere, at 30 procent af møderne alligevel er gået over tiden.

Flydende grænser

I corona-perioden er der også sket en yderligere opblødning af grænserne mellem arbejde og fritid. For eksempel er antallet af chat-beskeder steget med 52 procent mellem klokken 18 og 24. Og antallet af Teams-chats om lørdagen og søndagen er steget med cirka 200 procent. Corona-perioden har påvirket hele vores livssituation, viser Microsoft-tallene, som dækker hele kloden.

Microsoft opfordrer i et blogindlæg til, at man planlægger bedre for undgå overfyldte kalendere og problemer med familielivet.

Men samtidig foretager Microsoft nu nogle ændringer i Microsoft 365 som reaktion på de mere flydende arbejdsrutiner. Det forklarer Microsoft i en pressemeddelelse i dag. Her er de vigtigste nye funktioner:

● Muligheden for at tilføje sin personlige kalender til Outlook, så man ifølge Microsoft nemt og diskret kan beskytte den tid, man har afsat til private aktiviteter.
● Muligheden for at udskyde afsendelsen af en mail, så man for eksempel kan indstille, at en mail til en kollega, der er på ferie, først afsendes, når vedkommende er tilbage på arbejde.
● Muligheden for at ”snooze” e-mails, som man først har brug for at forholde dig til på et senere tidspunkt.
● Muligheden for at redigere sine arbejdstider i Outlook, så kolleger nemmere kan se, hvornår man er tilgængelig i hverdagen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S