Spotify i modvind: Store stjerner fjerner musik i protest mod corona-misinformation

Neil Young og flere andre af rockmusikkens store stjerner har fjernet deres musik fra Spotify i protest mod, at streamingtjenesten lægger platform til en kontroversiel podcast med vaccineskeptiske Roe Rogan.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

I sidste uge erklærede Neil Young, at det var ham eller Joe Rogan. Spotify måtte tage stilling til, hvem de ønskede at beholde på deres platform. Neil Young ønskede ikke at udstille sin musik samme sted, som Roe Rogan fik talerør til sin enormt populære men også yderst vaccineskeptiske podcast "The Joe Rogan Experience". Neil Young mener, at den ved at dele falske informationer, er medvirkende til at mennesker dør.

Protesten vokser

I første omgang valgte Spotify at beholde Roe Rogan og acceptere at Neil Young fjernede sin musik. I løbet af weekenden har flere store rockikoner sluttet sig til Neil Youngs protest og fjernet deres musik fra Spotify. Det gælder indtil videre Joni Mitchell, der sammen med Neil Young var en vigtigt del af 60'erne og 70'ernes amerikanske folk- og rockscene. På hendes hjemmeside erklærer hun, at hun står sammen med Neil Young. Nils Lofgren, der udover en større solokarriere også har spillet sammen med både Neil Young og Bruce Springsteen, har ligeledes meldt ud, at han vil fjerne sin musik fra Spotify. Det samme har Peter Frampton, der også hører til blandt de store ikoner med rod tilbage i 60'erne og 70'ernes rockmiljø.

Den britiske sanger James Blunt, som de fleste nok først og fremmest husker for hittet "You're beautiful", forsøger med den omvendte strategi. I et mere humoristisk anlagt tweet, truer han med at vil udgive ny musik på Spotify, hvis ikke de fjerner Joe Rogan:

https://twitter.com/JamesBlunt/status/1487364023003844610?s=20&t=WY21gOTe-GdCgH_CgOLecA

Vil mærke corona-relateret indhold

Selvom Spotify ikke har fjernet Joe Rogans podcast og tilsyneladende heller ikke har til hensigt at gøre det, er al postyret ikke prellet af på svenske Daniel Ek, som er direktør for Spotify. Han siger ifølge nyhedsbureaet AFP, at man nu "[...] arbejder på at tilføje information om indholdet af ethvert podcast-afsnit, der indeholder en diskussion om covid-19."

Spotify ødelægger kunsten

Efter at Neil Youngs musik er fjernet fra Spotify skriver han på sin hjemmeside, at han føler sig lettet. Ikke blot på grund af Joe Rogan-kontroversen, men også fordi, at Spotify har den værste lydkvalitet i branchen. På Spotify betaler man for den fulde oplevelse, men musikken er skåret ned til 5 procent af den oprindelige kvalitet. Til sammenligning fremhæver han at Apple Music, Qobuz og Amazon nu kan levere musikken i 100 procent af sin kvalitet. Han går så langt som at sige, at "If you are supporting Spotify, you are destroying an artform."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologi i sig selv forandrer ikke noget:

    AI skal væves ind i kultur og processer for at skabe reel forretningsværdi

    Navnenyt fra it-Danmark

    Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

    Honey Arora

    Immeo

    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
    Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S