Ny bogføringslov giver softwaremæssige udfordringer – også for regnskabsprogrammer

Det er nødvendigt at automatisere bogføringssystemer for at leve op til den kommende bogføringslov, og det giver udviklerne nogle helt nye udfordringer.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er specielt to ting der ligger til grund for den nye bogføringslov, der forventes at bliver vedtaget til april. Dels er der et ønske om, at virksomheder skal bogføre rettidigt og dokumentere deres aktiviteter, dels skal det være sværere at snyde i skat.

Det betyder blandt andet et nyt krav til virksomheder, om at de skal have et digitalt bogføringssystem fra januar 2024 – dog ikke hvis de omsætter for under 300.000 kroner om året.

Det betyder også, at bogføringssystemer i høj grad skal basere sig på automatisering, og selvom mange af de systemer, der bruges i dag, allerede bryster sig af automatisering, så er der stadig plads til forbedring mener direktøren i bogføringsfirmaet Billy ApS, Alessandro Justesen Leoni.

Skræmmende for selvstændige

”Regnskaber er ofte vanskelige og ligefrem skræmmende for mange selvstændige. Men i regnskabsprogrammer kan man reducere antallet af klik, og på sigt vil man sandsynligvis kunne klare hele regnskabet fra mobilen,” siger Alessandro Justesen Leoni til AOD PRO og fortsætter:

”Med kunstig intelligens vil programmer kunne analysere bilag og posteringer og dermed blive bedre til at rådgive om mulige løsninger. Årsregnskabet skal i princippet kunne autogenereres med ét tryk på en knap, skrives under og automatisk sendes de rette steder hen.”

Men den slags sker ikke helt uden udfordringer og for Billy, der er et regnskabssystem der har slået sig op på at være brugervenligt for mindre erhvervsdrivende og selvstændige, arbejdes der allerede for at sikre, at kunderne kan leve op til kravene.

Tre krav til softwaren

”Det offentlige kommer til at stille tre hovedkrav til bogføringssystemerne. Det første er at programmerne holder styr på integriteten af bogføringsdata. Det betyder, at data ikke må ændres, skal opbevares i fem år, og myndighederne skal have nem adgang til dem. Det andet er at leverandørerne har høje it-sikkerhedsforanstaltninger. Det tredje er, at systemerne skal integreres med det offentliges it-infrastruktur, og det betyder blandt andet, at systemerne skal bruge den offentlige kontoplan, og de skal kunne sende og modtage e-fakturaer,” forklarer Alessandro Justesen Leoni.

Han fortæller, at det generelt kan være vanskeligt at få noget til at fungere automatisk. Endnu mere kompliceret bliver det, når en type software skal virke automatisk sammen med en anden.

”De virksomheder, der er mest brugervenlige, har som regel en konkurrencefordel, så maksimal brugervenlighed og automatik er målet for de fleste leverandører i branchen. Når det er sagt, så har Billy allerede lavet mange af de ting, der kræves af den nye lov, hvilket betyder, at vi er godt rustet til at kunne levere, hvad der kræves,” fortæller Alessandro Justesen Leoni.

Udfordringer med integration

Med den nye bogføringslov kommer der krav til integration til de offentlige systemer, og det kan godt give udfordringer – ikke mindst fordi det offentlige bruger systemer af ældre dato, og teknologien har rykket sig meget de forløbene år.

”Forestil dig cd-rom vs. Netflix. Men det offentlige kan selvfølgelig ikke bare lige erstatte deres store systemer, og udfordringen kommer, når du skal bygge moderne brugervenlige løsninger oven på ikke-brugervenlige ældre løsninger. Her har vi opfordret myndighederne til at tage fat i leverandørerne for at sikre sig, at de løser de vigtigste problemer,” pointerer Alessandro Justesen Leoni.

Den nye lov kan for nogle få virksomheder betyder, at de skal skifte regnskabssystem, men det er ikke noget, han mener vil ske for ret mange. Der er mange systemer på det danske marked, og de fleste vil komme til at opfylde de nye krav.

Ældre og udenlandske problemer

Men der vil muligvis være nogle udenlandske leverandører og muligvis nogle af de mindre systemer, der ikke kan blive klar til det offentliges deadline.

”Herudover kan der være nogle ældre systemer, der ikke er cloud-baserede, og her vil de nye krav være en udfordring. Men Danmark har været på forkant, hvad regnskabssystemer angår, og i dag bruger de fleste et af de store online-systemer som for eksempel Billy. Loven betyder dog også, at der vil være en del virksomheder, som skal gå fra intet system til at skulle lære at bruge et,” vurderer Alessandro Justesen Leoni.

Fotoet øverst viser brugerfladen i det skybaserede regnskabsprogram Billy, som især henvender sig til små og mellemstore virksomheder.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse