Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danske priser på VW ID.Buzz afsløret: Det elektriske folkevognsrugbrød er overraskende billigt

Priserne på Volkswagens elektriske familiebus er lavere end vi have forventet. Se de danske priser på ID-Buzz her ...

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det er årets indtil videre mest interessante elbil, i vores beskedne optik.

Med ID.Buzz åbner Volkswagen i fineste stil op for en ny kategori af elbiler. Ved at elektrificere det klassiske folkevognsrugbrød får storfamilien, kollektivet, rockbandet m.m. mulighed for at køre ud i det blå med fuld oppakning på grøn energi.

Designet er nænsomt moderniseret med et godt øje for de ikoniske karakteristika, der gør folkevognsrugbrødet til sin egen.

Læs meget mere om Volkswagen ID.Buzz her:

https://www.altomdata.dk/nu-er-den-her-folkevognsrugbroedet-er-genfoedt-som-elbil/

Vi havde gættet på at bussen ville blive relativt pebret, men faktisk ligger priserne ikke højere end man må betale for en god elbil af almindelig størrelse.

Hurtig opladning

Startprisen på ID. Buzz Pro, som er den første af varianterne. der kommer til Danmark, er 489.990 kroner. Her får du skydedør i begge sider, 19" fælge, LED-lygter hele vejen, multifunktionsrat i kunstlæder, adaptiv fartpilot, 2-zoner klimaanlæg, parkeringsassistent, navigation og Ready to Discover anlæg med 10" skærm.

Denne variant har fem sæder og er baghjulstrukken med en elmotor, der yder 204 hestekræfter. Batteriet rummer 77 kWh. Det virker ikke voldsomt stort for en bil af denne størrelse, men ID.Buzz skal ikke desto mindre være i stand til køre 417 kilometer på en opladning. Batteriet kan oplades ved op til 170 kW, så du når 80 procent på omkring en halv time.

I 2023 kommer en version med seks og syv pladser, og der er også kraftigere versioner med to elmotorer og firehjulstræk på vej.

Også som varebil

ID.Buzz fås også i en variant til erhvervsbrug. Den hedder ID. Buzz Cargo og koster fra 412.495 kroner med moms (329.995 kroner uden).

Det er samme motor og batteri som i privatudgaven, men du får kun en skydedør i højre side, og dertil to eller tre sæder foran, adaptiv fartpilot, klimaanlæg, bakkamera med parkeringssensorer for og bag samt 18" stålfælge. Lastrummet er 3,9 kubikmeter, med 127 cm i højden.

Både ID.Buzz Pro og ID-Buzz Cargo bliver tilgængelig i Danmark til oktober.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere