Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Nordiske virksomheder prioriterer velvære over klima på forretningsrejsen

Blot én ud af fire nordiske virksomheder indtænker bæredygtighed hos leverandører, når de planlægger forretningsrejser. Til gengæld er medarbejdergoden ‘bleisure’, der blander privat- og arbejdsrejser vigtigere med hele 40 pct. Blot 44 pct. af virksomheder har en officiel bæredygtighedschef. Det viser en ny undersøgelse fra SAP Concur.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

En undersøgelse fra SAP Concur viser, at kun 24 pct. af nordiske virksomheder tager hensyn til bæredygtighed hos leverandører, når det gælder planlægning af forretningsrejser. Samtidig prioriterer 40 pct. det såkaldte fænomen ‘bleisure’, der er en sammentrækning af det engelske business og pleasure, hvor forretningsrejser kombineres med fritidsrejser som en form for medarbejdergode.

Ifølge Stefan Tarp, chef i SAP Concur i Danmark, er dette dog ikke overraskende, da virksomheder generelt har haft flere hensyn at tage - særligt efter to år med corona.

“Selvom der er kommet et øget fokus på at vælge de mest bæredygtige muligheder, så prioriterer nordiske virksomheder i højere grad medarbejdernes velvære i form af sundhed og sikkerhed samt bleisure-tilgangen, hvor virksomhederne har mulighed for at gøre noget ekstra for deres medarbejdere,” siger Stefan Tarp.

Ud over bleisure-tilgangen svarer 62 pct. af virksomhederne, at corona-relaterede restriktioner også står højt på deres prioriteringsliste, når det kommer til forretningsrejser.

Seks ud af ti mangler en bæredygtighedschef

På trods af at mange nordiske virksomheder forsøger at tilpasse sig FN's 2030-målsætninger, har de fleste af dem dog svært ved at blive mere grønne. Kun 44 pct. af de adspurgte virksomheder har en bæredygtighedschef eller en såkaldt Chief Sustainability Officer ansat, hvilket rejser spørgsmålet om, hvem der har ansvaret for at drive grønne initiativer i de store virksomheder. Desuden har kun 4 pct. af nordiske organisationer et dedikeret team, der udelukkende fokuserer på at drive bæredygtighedsagendaen.

Virksomhederne vil være grønne, men kan ikke måle det

Selvom bæredygtighedspraksisser ses som en integreret del af forretningsstrategien i de fleste virksomheder, kæmper mange med at gennemføre dem i praksis. Og blot 10 pct. er enige i, at deres data og oplysninger til måling af bæredygtighed udnyttes optimalt.

"Rapporterings- og analysefunktioner spiller en afgørende rolle, hvis man som virksomhed har som mål at dokumentere og arbejde med bæredygtighed - herunder også forretningsrejser. Faktisk mener 39 pct. af nordiske virksomheder, at de ikke er i stand til at måle klimaaftrykket, fx CO2-udledning fra deres rejser, hvilket gør det noget nær umuligt at udvikle et bæredygtigt rejseprogram,” siger Stefan Tarp.

Om undersøgelsen

SAP Concurs sustainability-undersøgelse er baseret på en undersøgelse af 700 beslutningstagere inden for forretningsrejser i virksomheder med mere end 100 ansatte. Undersøgelsen blev gennemført i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Spanien, Italien, Norden (Norge, Sverige, Danmark og Finland) og Benelux (Belgien, Luxembourg og Nederlandene) af iResearch på vegne af SAP Concur i perioden februar og marts 2022.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere