Ny rekord: Mercedes-elbil klarer 1202 kilometer på en opladning

Mercedes Vision EQXX har slået sin egen rekord på et sommer-roadtrip, der gik fra Sindelfingen i Tyskland til racerbanen Silverstone i England. En distance på på 1202 kilometer helt uden opladning undervejs.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Vision EQXX blev præsenteret i januar, og Mercedes konceptbil har allerede to gange inden for få måneder præsteret at slå rækkevidde-rekord to gange.

Mens forårets rekordtur på 1.008 kilometer bød på kulde og stejle stigninger, var tæt trafik og udendørstemperaturer på mere end 30 grader blandt de største udfordringer undervejs på sommerens rute, som tog 14 timer og 30 minutter at gennemføre.

På turen fra Sindelfingen i Sydtyskland til Silverstone i England endte forbruget på bare 8,3 kWh per 100 kilometer med en gennemsnitshastighed på 83 kilometer i timen.

“Endnu en gang har Vision EQXX bevist, at den uden problemer tilbagelægger mere end 1.000 kilometer på én enkelt opladning. Denne gang under helt andre forhold – og naturligvis ude i virkeligheden. Senest i 2030 vil Mercedes-Benz – på de markeder hvor det er muligt – udelukkende tilbyde fuldt elektriske modeller, og netop derfor er det helt afgørende for os at demonstrere, hvad vi allerede nu er i stand til at opnå,” siger Chief Technology Officer hos Merceds-Benz AG, Markus Schäfer.

Lav vindmodstand og hypereffektiv drivline

Med en luftmodstandskoefficient på bare 0,17 er Mercedes Vision EQXX ekstremt aerodynamisk, men det vindglatte design er kun én af flere afgørende faktorer, som holder forbruget nede. Det lune vejr undervejs betød nemlig, at også det innovative varmestyringssystem spillede en central rolle.

Den hypereffektive elektriske drivline generer minimal overskudsvarme, og det betyder blandt andet, at kølingsmodulet er reduceret i både størrelse og vægt, mens dynamiske luftpaneler og et særligt pumpesystem sikrer optimal driftstemperatur med minimalt energiforbrug.

Selv bilens klimaanlæg er optimeret til det yderste, og til trods for at varmepumpen leverede kølig luft til kabinen i mere end otte timer undervejs, var forbruget stort set uden betydning for den samlede rækkevidde.

Turen sluttede på den legendariske racerbane Silverstone, hvor Formel E-kører Nyck de Vries fik lov at vride de sidste kilometer ud af batteriet over 11 laps, hvor hastigheden nåede op på bilens maksimale 140 kilometer i timen.

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S