Ny rekord: Mercedes-elbil klarer 1202 kilometer på en opladning

Mercedes Vision EQXX har slået sin egen rekord på et sommer-roadtrip, der gik fra Sindelfingen i Tyskland til racerbanen Silverstone i England. En distance på på 1202 kilometer helt uden opladning undervejs.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Vision EQXX blev præsenteret i januar, og Mercedes konceptbil har allerede to gange inden for få måneder præsteret at slå rækkevidde-rekord to gange.

Mens forårets rekordtur på 1.008 kilometer bød på kulde og stejle stigninger, var tæt trafik og udendørstemperaturer på mere end 30 grader blandt de største udfordringer undervejs på sommerens rute, som tog 14 timer og 30 minutter at gennemføre.

På turen fra Sindelfingen i Sydtyskland til Silverstone i England endte forbruget på bare 8,3 kWh per 100 kilometer med en gennemsnitshastighed på 83 kilometer i timen.

“Endnu en gang har Vision EQXX bevist, at den uden problemer tilbagelægger mere end 1.000 kilometer på én enkelt opladning. Denne gang under helt andre forhold – og naturligvis ude i virkeligheden. Senest i 2030 vil Mercedes-Benz – på de markeder hvor det er muligt – udelukkende tilbyde fuldt elektriske modeller, og netop derfor er det helt afgørende for os at demonstrere, hvad vi allerede nu er i stand til at opnå,” siger Chief Technology Officer hos Merceds-Benz AG, Markus Schäfer.

Lav vindmodstand og hypereffektiv drivline

Med en luftmodstandskoefficient på bare 0,17 er Mercedes Vision EQXX ekstremt aerodynamisk, men det vindglatte design er kun én af flere afgørende faktorer, som holder forbruget nede. Det lune vejr undervejs betød nemlig, at også det innovative varmestyringssystem spillede en central rolle.

Den hypereffektive elektriske drivline generer minimal overskudsvarme, og det betyder blandt andet, at kølingsmodulet er reduceret i både størrelse og vægt, mens dynamiske luftpaneler og et særligt pumpesystem sikrer optimal driftstemperatur med minimalt energiforbrug.

Selv bilens klimaanlæg er optimeret til det yderste, og til trods for at varmepumpen leverede kølig luft til kabinen i mere end otte timer undervejs, var forbruget stort set uden betydning for den samlede rækkevidde.

Turen sluttede på den legendariske racerbane Silverstone, hvor Formel E-kører Nyck de Vries fik lov at vride de sidste kilometer ud af batteriet over 11 laps, hvor hastigheden nåede op på bilens maksimale 140 kilometer i timen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S