Vild rekord på Roskilde: Festivalgæster havde gang i mobilerne som aldrig før

Roskildegæsterne har tilsyneladende haft travlt med at streame Tour de France og live-transmittere koncerter på sociale medier, mens de har været på festival. Dataforbruget er i hvert eksploderet viser tal fra teleselskabet 3.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Tour de France etapen gennem det danske land har nok sin del af ansvaret for at lørdagen på Roskilde endte med det største datapeak i festivalens historie.

"Mellem kl. 16 og 17 var der 1,4 TB data-download-trafik igennem netværket på Roskilde Festivalen. Det var den travleste time ift. data download på årets festival, så det kan da godt være at der har været en del der skulle se afslutningen af 2. etape af Tour de France i Nyborg," siger Stefan Ring Støhrmann, Head of Radio Network Operation hos 3.

Fredag den 1. juli var samlet set den dag, hvor der blev brugt mest data. Her gik 21,7 TB igennem 3’s netværk. En stigning på 73% i forhold til fredagen på Roskilde Festival i 2019, og rekord for mængden af datatrafik på Roskilde Festival på én dag.

44 procent stigning

At publikum har været fået for vane med at optage det meste af koncerten på deres smartphone og efterfølgende skyde mobiltagelserne ud på sociale medier er formentlig også blandt årsagerne til, at der har været så meget gang i netværket under hele festivalen.

"Vi har oplevet en stigning i det samlede dataforbrug på 44% på vores netværk i forhold til 2019," fortæller Stefan Ring Støhrmann.

Samlet set brugte gæsterne 126 TB data fra fredag den 24. juli til og med søndag 3. juli kl. 08:00. Det svarer til at én person ser Netflix uafbrudt i knap 6,5 år eller streamer musik på Spotify cirka 333 år.

3 brugte traditionen tro årets festival til at teste nyt udstyr af.

"I år har vi med succes tryktestet det samme udstyr, som i øjeblikket opsættes landet over i forbindelse med modernisering og udbygning af vores 4G og 5G netværk," siger Stefan Ring Støhrmann.

3 har ni faste master stående på og omkring Dyrskuepladsen i Roskilde og derudover havde selskabet sat syv ekstra master op for at kunne klare de mange gæsters behov for at ringe, skrive beskeder og gå på nettet.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Nordjylland

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv applikationsspecialist hos PET og gør en forskel med IT

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse