Vild rekord på Roskilde: Festivalgæster havde gang i mobilerne som aldrig før

Roskildegæsterne har tilsyneladende haft travlt med at streame Tour de France og live-transmittere koncerter på sociale medier, mens de har været på festival. Dataforbruget er i hvert eksploderet viser tal fra teleselskabet 3.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Tour de France etapen gennem det danske land har nok sin del af ansvaret for at lørdagen på Roskilde endte med det største datapeak i festivalens historie.

"Mellem kl. 16 og 17 var der 1,4 TB data-download-trafik igennem netværket på Roskilde Festivalen. Det var den travleste time ift. data download på årets festival, så det kan da godt være at der har været en del der skulle se afslutningen af 2. etape af Tour de France i Nyborg," siger Stefan Ring Støhrmann, Head of Radio Network Operation hos 3.

Fredag den 1. juli var samlet set den dag, hvor der blev brugt mest data. Her gik 21,7 TB igennem 3’s netværk. En stigning på 73% i forhold til fredagen på Roskilde Festival i 2019, og rekord for mængden af datatrafik på Roskilde Festival på én dag.

44 procent stigning

At publikum har været fået for vane med at optage det meste af koncerten på deres smartphone og efterfølgende skyde mobiltagelserne ud på sociale medier er formentlig også blandt årsagerne til, at der har været så meget gang i netværket under hele festivalen.

"Vi har oplevet en stigning i det samlede dataforbrug på 44% på vores netværk i forhold til 2019," fortæller Stefan Ring Støhrmann.

Samlet set brugte gæsterne 126 TB data fra fredag den 24. juli til og med søndag 3. juli kl. 08:00. Det svarer til at én person ser Netflix uafbrudt i knap 6,5 år eller streamer musik på Spotify cirka 333 år.

3 brugte traditionen tro årets festival til at teste nyt udstyr af.

"I år har vi med succes tryktestet det samme udstyr, som i øjeblikket opsættes landet over i forbindelse med modernisering og udbygning af vores 4G og 5G netværk," siger Stefan Ring Støhrmann.

3 har ni faste master stående på og omkring Dyrskuepladsen i Roskilde og derudover havde selskabet sat syv ekstra master op for at kunne klare de mange gæsters behov for at ringe, skrive beskeder og gå på nettet.

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job