Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Mange unge foretrækker TikTok, Snapchat og Instagram, når de søger efter ting og oplysninger. Det sætter de "gamle" sociale medier som Facebook, LinkeIn og Twitter under pres, men selv Google kan mærke de nye tider.
Det får Google til at tage en række nye initiativer, som skal holde giganten øverst i hierarkiet - nu sker der noget i Google Maps. Det handler ikke blot om at kunne vise, hvordan du bedst kommer fra Nykøbing til Gammelkøbing.
Fortæl hvornår du ankommer
Mest "social" er en forbedret mulighed for at dele oplysninger med sine venner om, hvor man befinder sig, og hvornår man forlader og ankommer til et sted.
Hvis du for eksempel skal møde nogle venner på en restaurant, kan du indstille Maps til at sende en besked til dig, når dine venner ankommer til restauranten. Funktionen kan også give besked til brugere af tjenesten, når venner eller familie forlader eksempelvis en restaurant.
Seværdigheder i 3D
Nyt er det også, at du kan opleve seværdigheder som 3D-"film". Google bygger her på Street View-, satellit- og luftbilleder. Foreløbig er der 100 af disse film fra store byer som Barcelona, New York og Tokyo, men det kan senere blive udvidet til flere byer og snart også byområder eller restauranter, så man kan opleve stederne, før man beslutter sig for, hvor man vil hen. Det skriver mediet Techcrunch.com.

Endelig er der godt nyt for cyklister i disse Tour de France-tider. Når man planlægger en cykelrute, kan man få at vide, hvordan trafikforholdene er på vejene, om der er store bakke eller andre forhindringer. Her går man forskellige cykelapps i bedene.
De nye funktioner skulle blive rullet ud i de nærmeste uger til iOS og Android. Om det også sker i Danmark i samme takt, oplyses ikke.