Af Lars Bennetzen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Under corona-pandemien blev virksomheder i hele verden tvunget til at have et knivskarpt fokus på digitaliseringen for at sikre vækst og holde fast i omsætningen. Det gjaldt ikke mindst i detailhandlen, men helt uden problemer har det ikke været.
En ny rapport fra tech-virksomheden Endava, der har taget temperaturen på digitaliseringen på tværs af forskellige brancher i ni lande, herunder Norden, viser, at der stadig er store huller i virksomhedernes arbejde med digitaliseringen.
Rapporten fastslår blandt andet, at vanskeligheder med at følge med detailvæksten opfattes som den største risikofaktor, mens nye forventninger fra forbrugerne samt tele- og hybridarbejde betragtes som de næststørste risici.
Et spring på 10 år
Men samtidig har pandemien skubbet markant til digitaliseringen for de nordiske virksomheder. I rapporten vurderer Endava, at digitaliseringen er accelereret med 10 år, og at en hurtig digital indsats har været forudsætningen for at holde hovedet over vandet under pandemien.
87 procent af de nordiske respondenter var hurtige til at reagere under pandemien og fik fremskyndet digitaliseringen af deres virksomhed. Samme andel mener, at den digitale transformation de har været igennem, er accelereret med hele 10 år, på grund af de hurtige teknologiske ændringer de har foretaget.
”Pandemien har tvunget virksomheder til at gentænke forretningen og ændre deres it-miljøer nærmest natten over. Selv om pandemien så småt er drevet over, fortsætter den digitale acceleration altså, og vi gør klogt i at holde fast i det nye digitaliseringsparadigme, den har givet os,” forklarer Philip Carl, nordisk chef hos Endava.
Undersøgelsen med i alt 1000 deltagere er udført via onlinespørgeskemaer i ni lande, der tæller Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland, USA, Storbritannien, Australien og Singapore.