Ny pakkeløsning til mødelokalet skal gøre det nemt at afholde onlinemøder

En videobar fra Jabra og en styreenhed fra Lenovo. De to leverandører er gået sammen om en komplet løsning, som skal gøre det gnidningsfrit at afholde videomøder i mødelokaler.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Teknikken går formentlig ikke i vejen, hvis du vælger denne nye sampak-løsning til onlinemøder i mødelokaler. Her samarbejder to erfarne leverandører. Jabra skyder sin videobar PanaCast 50 (med 4K og 180 graders panorama) ind, og Lenovo kommer med styreenheden, som består af 10,1"-displayet ThinkSmart Core samt af ThinkSmart Controller. Det hele er integreret i Microsoft Teams-miljøet.

Det er ikke første gang, Jabra etablerer denne form for samarbejde. Det danske selskab har også lavet fælles løsninger med en anden stor it-leverandør, HP, hvor Jabra PanaCast kombineres med HP Elite Slice G2 i en samlet pakke.

Væk med de tekniske udfordringer

Ideen med den slags pakker er blandt andet at komme ud over den hurdle, som har plaget mange mødelokaler: at få teknikken til at virke hver gang. Jabra/Lenovo-samarbejdet skulle sikre et gnidningsfrit og nemt anvendeligt plug and play-system til mødelokalet, som tilmed er optimeret til brug med Microsoft Teams Rooms (medfølgende interface) og skræddersyet til den hybride arbejdsplads. Dermed er der håb om, at deltagerne i mødet med det samme kan koncentrere sig de emner, der skal debatteres.

Den samlede løsning. Den samlede løsning består af en mini-pc fra Lenovo, som nemt kan gemmes af vejen, et display fra Lenovo samt en videobar fra Jabra. Microsoft Teams er integreret i pakken.

Lenovos ThinkSmart-løsning giver brugerne mulighed for at indlede og styre møder samt dele indhold og samarbejde med kolleger, som befinder sig på andre steder eller måske derhjemme. På den måde er produkterne også – ifølge de to leverandører – et svar på det voksende behov for hybride arbejdspladser.

Automatisk tænd og sluk

ThinkSmart Core er drevet af en 11. generations Intel Core vPro-processor. Designet betegnes af Lenovo som underspillet og diskret, så enheden kan indgå diskret i mødelokalets opsætning.

Der er tilslutninger i ThinkSmart Core til at understøtte forskelligt udstyr, herunder højttalere og skærme. Der er desuden integrerede infrarøde sensorer, som registrerer, når deltagere kommer ind i rummet, og enheden kan dermed tænde og slukke automatisk for systemet.

Integreret med Teams

"Skiftet til hybridarbejde har utvivlsomt ført til større efterspørgsel efter videoaktiverede konferencelokaler. Derfor arbejder vi sammen med virksomheder som Jabra og Lenovo om at udvikle specialbyggede Microsoft Teams Rooms,” sagde Albert Kooiman, som er senior director for Microsoft Teams Devices Partner Engineering and Certification og tilføjer:

"Ved at bringe Jabra og Lenovos hardware sammen med Microsoft Teams-software får brugerne mulighed for at opleve vigtige Teams-funktioner såsom Front Row og Intelligent Camera, begge (til glæde) for alle i mødelokalet og andre steder."

Pakkeløsningen fra Jabra og Lenovo ventes på markedet 15. september.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S