Brugte elbilbatterier skal bruges til energilagringssystemer

Kia Europe har planer om at genbruge tidligere batterier fra mærkets elbiler i 'Second Life' batterienergilagringssystemer som en del af sit globale strategiske fokus på bæredygtighed.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Kia udvikler hver elbil med en 'vugge til vugge'-tilgang, med hensyntagen til processer, der er afsluttet, og ressourceregenerering. Dette har fået Kia til at søge alternativer til genbrug af brugte batterimoduler til fordel for Second Life-projekter, som forlænger batteriernes levetid gennem nye anvendelser og formål. encore | DB driver allerede en returtjeneste for batterier på tværs af Europa til netop oprettelse af Second Life energilagringssystemer grundet den omfattende infrastruktur i Deutsche Bahn Group. Den europæiske transport af batterierne og nye energilagerenheder varetages primært af logistikdatterselskabet DB Schenker samt DB Cargo.

Jason Jeong, præsident hos Kia Europe kommenterede: "Med Kias succesfulde udvikling af elektrificerede modeller, tager vi også ansvar for batterierne ud over deres levetid i bilen. Det banebrydende partnerskab mellem Kia og encore | DB viser, at vi betragter batterier som en værdifuld ressource i forhold til en bæredygtig cirkulær økonomi.”

Første prototypeprojekt lanceret - EUREF-Campus i Berlin er et symbol på energirevolutionen i Germany

I august afslørede Kia Europe og encore | DB deres første energilagringssystem på EUREF-Campus i Berlin, hvor det fungerer som en del af et Micro Smart Grid, et strømnet, hvor forskellige energikilder, forbrugere og lagersystemer er forbundet intelligent. Micro Smart Grid er etableret og drevet af inno2grid GmbH, et joint venture mellem DB E.C.O. Group og Schneider Electric. Målet er at reducere afhængigheden af nettet gennem forudsigelige energistrømme og øge andelen af vedvarende energi på tværs af campus.

"Det er mere presserende end nogensinde før at spare strøm," siger Berthold Huber, medlem af bestyrelsen for Deutsche Bahn Infrastructure. "Vores nye second life energilagringssystemer tilbyder en løsning, der også er bæredygtig. Og det gør det til en attraktiv mulighed for alle brancher." En af de første anvendelser af enheden på EUREF-Campus er til opladning af elbiler, og det første køretøj, der blev tilsluttet, var en Kia e-Niro.

Sådan er processen

For at bygge energilagringssystemet skal encore | DB indsamle, adskille, analysere og genbruge EV-batterierne. Til energilagringssystemet på EUREF-campus brugte de EV-batteripakker fra gamle e-Soul modeller indsamlet af Kia-forhandlere og transporteret til encore | DB’s demonteringspartner, DellCon, via Deutsche Bahns omfattende logistiske netværk for at sikre bæredygtig og sikker transport. Batteripakkerne blev derefter demonteret til modulært niveau til diagnostiske test for at vurdere batteriets helbredstilstand.

Enheden på EUREF-campus består af i alt 24 batterimoduler, der er arrangeret over tre stativer; hvert modul består af 14 dobbeltceller. Et nyt strømkonverteringssystem med et integreret batteristyringssystem (BMS) specielt udviklet af STABL Energy kompenserer for de varierende helbredstilstande mellem batterimodulerne ved at udføre passiv eller aktiv spændingsbalancering, hvor det er nødvendigt. Prototypen kan levere 72 kWh brugbar strøm til at understøtte "timeshifting" - lagring af solenergi til senere brug - og andre applikationer på tværs af inno2grids zeeMobase (nul-emissionsmobilitetsbase) på EUREF-campus.

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    Er du vores næste Android-ekspert?

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S