Her er alternativerne til Google Analytics: Det simple, det fornuftige og det avancerede

Google Analytics er sat i skammekrogen af Datatilsynet. Hvad gør man så, hvis man vil kontrollere trafikken på sin hjemmeside? Her får du gode råd – plus tips til tre vidt forskellige alternativer og en bonus-løsning.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mange danske virksomheder står til helt at miste overblikket over, hvor mange der besøger deres hjemmeside, hvad de kigger på, og hvor de bevæger sig hen. Det er konsekvensen af Datatilsynets nylige bandbulle mod den mest udbredte brug af webanalyseværktøjet Google Analytics, hvor personfølsomme oplysninger risikerer at blive lagret på servere i et efter GDPR-reglerne usikkert land, nemlig USA.

Så hvad nu – hvad skal man gøre, og hvilke reelle alternativer til Google Analytics findes der?

Ifølge strategisk rådgiver Bo Mikael fra det digitale bureau Peytz A/S skal man som virksomhed starte med at slå koldt vand i blodet og se på, hvilke behov man har for viden om webbrugerne på ens hjemmeside.

Server der anonymiserer data

”En mulighed er at beholde Google Analytics, for hvis man ikke har behov for segmenterede data eller anden avanceret viden om sine brugere, så er der ikke længere tale om ulovlig brug,” forklarer Bo Mikael.

”Man skal dog beskrive sin egen løsning og begrunde, hvorfor man mener, at man ikke overtræder GDPR-reglerne.”

”Man kan også vælge at koble en ekstra server, en ”reversed proxy” op bag ved Google Analytics. Den kan anonymisere data, så ingen personfølsomme oplysninger kan spores,” fortsætter han.

Bo Mikael Der findes gode alternativer til Google Analytics, mener Bo Mikael.

”Der har tidligere været historier fremme i pressen om en fransk løsning, som kostede over 50.000 kroner, men det behøver slet ikke være så dyrt og kompliceret. Mange bureauer udvikler i øjeblikket færdigpakkede serverløsninger, som kan det samme, og som koster langt mindre,” siger Bo Mikael.

Han henviser til blandt andet Peytz’ egen nyudviklede proxy-løsning, som vil være væsentlig billigere end den fransk model i både start- og vedligeholdelsesomkostninger. Løsningen er næsten færdig.

Alternativer til Google Analytics

En anden mulighed er at gå efter deciderede alternative værktøjer til Google Analytics. Også her skal man vælge ud fra sine behov for viden om de besøgende. Hvis man kun har basale behov – for eksempel som en mindre håndværksvirksomhed – kan man sagtens klare sig med et gratis eller meget billigt alternativ.

”Men hvis man er meget afhængig af sine statistikker og skal dokumentere dem over for sine kunder, så er det vigtigt, at man har et troværdigt system med mange brugere og en stor organisation bag,” rådgiver Bo Mikael.

”Vores anbefaling er at gå med en af de store. Nogle har en gratismodel, men de har alle en betalingsmodel. Det ender som regel med den sidste, men for større virksomheder er det ikke en voldsom omkostning,” siger Bo Mikael.

Han fremhæver især tre alternativer, som passer til hver sin størrelse virksomhed, en simpel og billig til små virksomheder, en mellemdyr til de fleste virksomheder og en avanceret med en masse ekstrafunktioner til helt store virksomheder. Der er en masse andre alternativer, som du kan læse om her.

Tre udvalgte alternativer – og en bonusmulighed

Men her er de tre alternativer – og en bonusmulighed – som Bo Mikael i særlig grad anbefaler virksomhederne at tage i overvejelse:

Den billige til små virksomheder:
Plausible

Det første cookie-løse statistikprogram, som fås i en ganske glimrende gratisversion, der er nem at implementere. Ikke så mange informationer som i mere avancerede løsninger. Men perfekt til helt små virksomheder, der bare vil vide, hvor meget besøg hjemmesiden får. Servere inden for EU.

Den mellemstore og fornuftige:
Matomo (billedet)

God løsning til små, mellemstore og større virksomheder. Måske det mest oplagte alternativ til Google Analytics generelt. Kan installeres gratis på egen server. Men det er ofte nemmere at vælge betalingsversionen, der benytter servere i EU. Nem at implementere. God dansk version med en intuitiv brugergrænseflade, som dog adskiller sig lidt fra Google Analytics – kræver en smule tilvænning. Priser typisk 150-600 kroner om måneden afhængigt af antal hits på hjemmesiden.

Til store virksomheder og institutioner:
SiteImprove

En omfattende løsning, der, som navnet antyder, kan bruges til generelt at forbedre hjemmesiden – blandt andet ved brugervenlighed og SEO. Der er tale om en suite af værktøjer, hvor man kan tilkøbe en statistikdel, der kan fungere som alternativ til Google Analytics. SiteImprove bruges af flere danske virksomheder og offentlige institutioner, men den er kun for de helt store spillere. Servere i EU (og Danmark). Startprisen ligger omkring 5000 kroner om måneden.

Bonus-muligheden:
Indbyggede løsninger

Hvis man har bygget en hjemmeside i for eksempel Wix eller med WordPress og har behov for basale data, men ikke vil tjekke brugerrejser og andre avancerede ting, er der en gratis eller billig genvej. Wix har et indbygget statistikværktøj, og WordPress tilbyder en række plugins til formålet, eksempelvis Insights fra MonsterInsights.

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Region Midtjylland

Frontend-udvikler med iværksættermindset

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S