Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sådan ser den elektriske Renault 4 (næsten) ud

På Paris Motorshow har Renault netop vist, hvordan den kommende helt elektriske Renault 4 kommer til at se ud. Trods overdrevne proportioner tegner der sig et billede af en kompakt SUV, der har klare linjer tilbage i tiden.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Man siger jo, at adel forpligter. Og i bilverdenen forpligter det at bruge ikoniske modelbetegnelser til nye biler.

Med over otte millioner eksemplarer solgt i mere end 100 lande, forpligter det derfor i den grad at bruge Renault 4 navnet til en helt ny bil - her 60 år efter den oprindelige så dagens lys tilbage i 1962.

Renault 4Ever Trophy er navnet på den konceptbil, som går forud for den produktionsklare Renault 4, der lanceres om et par år – og som netop nu er en af stjernerne på Paris Motor Show.

DESIGN - STUDIO EXTERIEUR - FORMAT 16-9

Den oprindelige Renault 4 var jo faktisk datidens SUV, før begrebet overhovedet blev opfundet. En bil med betydelig frihøjde og rummeligt interiør, der både befandt sig godt på landevejen og på grusvejen. En bil, der både var til bagage og passagerer.

Overdrevet med genkendelig

Renault 4EVER Trophy show car er den anden ikoniske Renault model, der får en elektrisk genstart. Den første var en Renault 5 prototype, der forventes lanceret næste år i produktionsversionen.

Nu er en konceptbil – eller showcar - jo i sagens natur en noget overdrevet størrelse i forhold til det færdige produktionsklare resultat. Og på denne er der da også skruet op for det ekstreme.

Men, hvis man vil have en god ide om, hvordan Renault 4 kommer til at se ud, så er alle de sorte dele på bilen, det vil sige blandt andet hjul og sideskørter svært overdrevet, mens det der er sølvgråt – altså selve karosseriet – meget tæt på produktionstypen.

Og man skal ikke være decideret nørd – blot kende Renault 4 en smule - for at genkende 2022 udgaven af bilens silhuette, den horisontale kølergrill med markante forlygter, frihøjden, bagklappen samt det lille vindue bagerst. I øvrigt er lygterne både for og bag identiske med de der kommer til at sidde i gadeversionen, ligesom det oplyste Renault logo også får premiere i Renault 4.

Ligesom Renault 5 vil den nye Renault 4 benytte den dedikerede CMF-BEV-platform. Denne platform er udviklet til at sikre det bedste miks mellem ydelse og rækkevidde uden at gå på kompromis med et distinkt design. Det vil sige, at det bliver en bil, der er fire meter lang – ligesom den kommende Renault 5. Konceptbilen 4EVER Trophy har en akselafstand på 2,57 meter er 4,16 meter lang, 1.95 meter bred og 1.9 meter høj

Mens 4EVER Trophy helt klart er en off roader er den også designet til at kunne klare sig på almindelig landevej. Den kommende 4L bliver lige så dynamisk som sin forgænger var – eller har været siden 1962.

Positioneringen mellem Renault 5 og Renault 4 vil være meget lig det vi finder i dag mellem Renault Clio og Renault Captur. Og ganske som Renaults andre elbiler, er Renault 4 og 5 udviklet og vil blive bygget på ElectriCity hub i Nordfrankrig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2 - Sådan forbereder du din virksomhed til den store dag med ny EU-lovgivning om cybersikkerhed

NIS2 er et nyt EU-direktiv, som pålægger medlemslandene at sikre, at udbydere af kritisk infrastruktur og tjenester har passende sikkerhedsforanstaltninger på plads til at styre cyberrisici og opretholde modstandsdygtighed i tilfælde af en hændelse. Du skal være klar fra dag et – ellers vanker der bøder.

26. september 2023 | Læs mere


Er der en vej uden om usikker, kostbar og kompleks clouddrift?

Få indsigt i konklusionerne fra en nylig, storstilet undersøgelse fra Computerworld og Veritas med svar fra mere end 100 danske IT-topchefer i detaljer om deres erfaringer med de seneste års bevægelse mod cloudbaserede platforme og services. Derudover får du bud på, hvordan man som virksomhed både høster fordelene ved øget clouddrift og et stigende antal leverandører. Vel at mærke samtidig med, at man får det overblik, som gør det muligt at drive infrastrukturen sikkert og effektivt.

05. oktober 2023 | Læs mere


OT-sikkerhed i produktionsmiljøer - hvor kommer truslerne fra og hvordan opnår I optimal modstandsdygtighed overfor cyberangreb?

Til trods for den intense fokus på cybersikkerhed og NIS2 er mange produktionsvirksomheder og organisationer stadig usikre på, hvad de konkret skal gøre for at sikre, at de lever op til direktivets nye skærpede krav, når det gælder risikostyring, dokumentation og indberetning samt kravene om at garantere sikkerheden igennem hele forsyningskæden – og det ansvar, der følger med.

10. oktober 2023 | Læs mere