IT-problemer skaber dagligt frustrationer for hver tredje dansker

Danskerne er trætte af IT-problemer. Hele 65% har det seneste år måtte få hjælp fra IT-support to eller flere gange. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse om danske kontoransattes arbejdsglæde, produktivitet og IT-sikkerhed.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danskernes arbejdsglæde og produktivitet bliver dagligt udfordret af IT-problemer. Det præsenterer teknologivirksomheden HP i en ny landsdækkende undersøgelse, som er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet Norstat. Undersøgelsen viser, at hver tredje danske kontoransat oplever, at IT-problemer er en væsentlig kilde til frustration og spildtid i deres hverdag. Hertil bruger 30 % mere end 10 minutter om ugen på IT-problemer, f.eks. på at computeren ikke vil starte, at man ikke kan få adgang til servere eller programmer og applikationer, der ikke vil åbne.

AOD havde fornøjelse af at deltage i en præsentation af undersøgelsen tidligere på ugen, hvor Peter Møller Kristensen, adm. direktør i HP Danmark lagde ud af med at forælle.

”IT-problemer giver panderynker hos mange danskere. Det skaber naturligt nok frustration, og sætter en stopper for at arbejde produktivt. Og med den moderne arbejdsplads, hvor der skal være fleksibilitet til at arbejde hvor som helst, er velfungerende IT-udstyr kun blevet endnu mere presserende og et afgørende parameter for medarbejderes arbejdsglæde.

En velfungerende arbejdscomputer har stor betydning for 74 % af danske kontoransattes arbejdsglæde, viser undersøgelsen. Ydermere, har godt hver 5. kontoransat svaret, at de forventer at kunne være mere produktiv, hvis de havde bedre IT-udstyr derhjemme.

”I HP har vi stort fokus på at skabe fleksible rammer, som understøtter den individuelle medarbejders ønsker bedst muligt, så de kan bevare en fornuftig work-life balance. Med vores løsninger og services sikrer vi, at virksomhedernes medarbejdere får stillet de bedste forudsætninger og værktøjer til rådighed til at arbejde hvor som helst, uden at det sker på bekostning af deres produktivitet,” siger Peter.

Danskerne er ikke bange for phishinglink

IT-sikkerhed er de danske kontoransatte ligeledes blevet spurgt ind til i undersøgelsen. Her svarer hver 5. kontoransatte, at de frygter at klikke på et phishinglink, der kan udsætte deres virksomheder eller dem selv for fare. Mens halvdelen ikke forventer, at det er noget, der kan ramme dem. Samtidig svarer 64 % af den danske arbejdsstyrke at indbyggede sikkerhedsløsninger er en vigtig faktor, når de skal vælge arbejdscomputer. Det er dog kun hver 3. kontoransatte, der oplever, at deres arbejdsgiver har mere fokus på IT-sikkerheden end hidtil som følge af øget hjemmearbejde.

”I HP arbejder vi ikke med præmissen om, hvorvidt man kommer til at klikke på et phishing-link eller ej, men om hvornår man klikker på et. Derfor overrasker det mig en del, at halvdelen af danske kontoransatte ikke frygter phishinglinks. Vi ser hackerne i dag blive mere og mere sofistikerede og udspekulerede. Den udvikling vil kun fortsætte,” siger Services og Solutions specialist i HP Danmark, Elisabeth Sangill, og fortsætter:

”Undersøgelsens resultater understreger netop behovet for, at virksomheder i højere grad investerer i de rette løsninger med automatisk og indbygget sikkerhed baseret på zero trust, hvor man også får stoppet ukendt malware, så medarbejdere kan arbejde hvor som helst uden at bekymre sig.”

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på en måling blandt 1.012 danskere, der arbejder hele dagen (45 %) eller noget af dagen (55%) ved en computer - defineret som kontoransatte. Undersøgelsen er foretaget i perioden slut september til start oktober 2022 i Norstats online panel.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S