Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Sam Torres/Unsplash)

Microsoft: Google har en konkurrencemæssig fordel i AI-kapløbet

Googles data gør, at virksomheden har en konkurrencemæssig fordel, mener Microsoft.

Google en fordel i kampen om at vinde AI-kapløbet.

Det mener konkurrenten Microsoft i hvert fald.

De to selskaber er lige nu i en hård kamp på AI-fronten, hvor Google satser hårdt på Gemini, mens Microsoft udrullet Copilots i ét væk.

Men faktisk mener Microsoft, at Googles store mængde af relevante data og søgemaskinegigantens AI-optimerede chips.

Det meddeler Microsoft i et svar til EU’s konkurrencemyndigheder som led i en undersøgelse af Microsofts investering i OpenAI, skriver Reuters.

"I dag er kun én virksomhed - Google - vertikalt integreret på en måde, der giver den styrke og uafhængighed på hvert AI-lag fra chips til en blomstrende mobil app-butik. Alle andre må stole på partnerskaber for at innovere og konkurrere," meddeler Microsoft i sin rapport til Kommissionen.

Microsoft meddeler, at Google er selvforsynende på halvledere inden for AI, og at data fra Google Search Index og YouTube giver Google flere fordele over Microsoft.

"YouTube leverer et enestående sæt af videoindhold; det er vært for anslået 14 milliarder videoer. Google har adgang til sådant indhold; men andre AI-udviklere gør ikke," meddeler Microsoft.

Stemmeassistenter som Googles Google Assistant og Apples Siri giver ligeledes konkurrencefordele, lyder det.

"De er godt positionerede til at udvikle og udnytte deres respektive eksisterende stemmeassistenter til lederstillinger inden for generativ AI. Nye deltagere og konkurrenter fra Google og Apple vil ikke nyde de samme fordele," står der i Microsofts svar til kommissionen.

Google svarer dog overfor Reuters igen på tiltalen og langer ud efter Microsofts åbenhed og licenspolitik.

"Vi håber, at kommissionens undersøgelse vil kaste lys over virksomheder, der ikke tilbyder samme åbenheden som Google Cloud samt har en lang historie med fastlåste kunder – og som bringer den samme tilgang til AI-tjenester," lyder det i en medlign fra søgemaskinegiganten til mediet.

Microsoft har længe været under beskydning fra andre cloud-leverandører for at have licenser, der gør det svært for kunder at skifte cloudleverandør. Både Microsoft og Google har fjernet exit-gebyret på henholdsvis Azure og Google Cloud.