Hvordan får man lige solgt sit it-projekt til bestyrelsen? Her er nogle gode råd

Klumme: It og digitalisering fylder mere og mere i bestyrelseslokalet – men hvordan får man lavet en god business case og indstilling, så man får sit it-projekt godkendt?

Artikel top billede

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

IT skal hjælpe forretningen og derfor kræver det en god opskrift for at sikre sig, at jeres kommende it-projekt ikke render over økonomisk eller bliver udskudt igen og igen.

Her er ingredienser til opskriften og ligesom, når man laver mad, så kan der være tvist i de forskellige organisationer – men følger man opskriften, vil man få en meget større indsigt og succes med at lave de it-systemer, der giver mest værdi.

Her er elementer som vi dykker dybere ned i:

- As-is processerne kontra to-be.

- Projektorganisation og typer.

- Projekt- og driftsøkonomi.

1) Optegning af forretningsprocesserne

Det kan lyde lidt kedeligt, at vi skal tegne vores nuværende processer og selvfølgelig starte med de forretningskritiske.

Formålet, med at tegne disse processer op, er, at man får kortlagt nogle meget centrale aspekter nemlig:

- I hvilke processer sker der tilbageløb (fejl i data, dårlig overlevering eller manglende integrationer).

- Hvilke afdelinger er involveret (det skal vi bruge, når vi skal snakke ressourceallokering.

Når vi har tegnet as-is processerne, ved vi både, hvor skoen trykker med processer, der ikke er optimale, samt hvilke afdelinger det er, som er mest belastet i nuværende processer.

2. Valg af superbrugere

Mange virksomheder tror, vi bare skal udpege nogle superbrugere, og så er vi køreklar. Men her skal skelnes mellem 2 typer af superbrugere for at få succes.

- Brugere, der kan lave abstraktionstest på tværgående processer som for eksempel indkøbsprocessen.

- Brugere, der kender detailprocesserne indenfor for eksempel økonomi.
Erfaringen viser, at man skal have mindst to - og gerne ret, der kan lave disse abstraktionstest og kender processerne, så man tidligt kan få korrigeret.

3. Overblik over den samlede projektøkonomi

Projektøkonomien er kritisk når man skal præsentere sit it-projekt.

Hvis man tager et ERP-projekt så vil der være disse elementer:

- Selve implementering af et nyt ERP.

- Server og it-infrastruktur kan blive ændret.

- Gamle pc’er er måske ikke kompatible med de nye cloud-systemer.

Når man laver sin projektøkonomi, skal man huske totalomkostningsbetragtning for sit it-projekt.

Derudover kommer månedlige udgifter til licenser, data og andre it-infrastrukturomkostninger.

Har man et ældre ERP-system, hvor licenserne er betalt ud, kan de månedlige omkostninger godt stige med 200-300 procent.

Nu har I opskriften på de centrale elementer, og I står dermed langt bedre stillet, når I skal præsentere jeres næste it-projekt for bestyrelsen.

Gode råd:
- Sørg for at have styr på fakta, så det ikke bliver tror eller følelser, der vinder og skaber uklarhed.

- Følg elementerne i kronologisk rækkefølge.

- Find folk i organisationen, der brænder for forandringer.

Lav en økonomisk oversigt over fem år og gør den synlig sammen med formålet med projektet, så alle ved, hvilken vej de skal ro.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S