Portalerne Danmark.dk og Netborger.dk fusionerer til den nye portal Borger.dk, der er tænkt som en fælles indgang for borgerne til det offentlige.
Den nye portal bygges op omkring de eksisterende tjenester på de nuværende portaler.
Bag planerne om den nye portal står Videnskabsministeriet og Kommunernes Landsforening (KL), der driver henholdsvis Danmark.dk og Netborger.dk.
Tvivlsom effekt
Vicedirektør i Videnskabsministeriet, Mikkel Hemmingsen, forventer, at andre offentlige myndigheder på længere sigt også vil benytte portalen til at tilbyde borgerne digital selvbetjening og informationer.
Planerne om den nye portal bliver ikke mødt med begejstring fra interesseorganisationen Dansk IT.
- Jeg tror tiden er løbet fra megaportaler. Man risikerer at skabe en ny it-dinosaurus, hvis mål i højere grad er at vinde adgangen til borgerne end at skabe nyttige digitale løsninger, siger afdelingschef Jacob Primault, Dansk IT.
- Erfaringerne fra Norge viser, at borgerne har svært ved at se nytten ved en fælles portal, så man skal nok passe på med at smide alt for mange millioner i det her projekt, siger han.
Jacob Primault mener, at fremtidens digitale borgere er gode til selv at finde rundt på nettet, og at man hellere skulle investere i at tilbyde dem bedre digitale løsninger end en ny portal.
Økonomien ikke på plads
Økonomien i projektet er endnu ikke på plads, men ifølge Mikkel Hemmingsen er der enighed mellem KL og ministeriet om ambitionerne.
Han anslår, at Videnskabsministeriet i løbet af 2006 skal skyde fem millioner kroner i opbygningen af den nye fælles portal.
Samtidig skal KL bidrage med et endnu ukendt beløb, der ifølge kontorchef i KL, Marie Munk, skal hentes i den pulje på 30 millioner kroner, som KL og regeringen har afsat til særlige digitaliseringsinitiativer i 2006.
- I forbindelse med kommunalreformen skulle vi hver især alligevel i gang med at genudvikle vores portaler for at leve op til den nye virkelighed i det offentlige. Etableringen af den nye portal ligger inden for den ramme, som genudviklingen samlet set ville have kostet, siger Mikkel Hemmingsen.
Også den fremtidige drift af portalen skal ifølge Mikkel Hemmingsen ske inden for det beløb, som KL og Videnskabsministeriet har afsat til deres nuværende portaler.
Virk har kostet millioner
En række eksperter har tidligere i den trykte udgave af Computerworld anslået, at det vil koste alt mellem 50 millioner kroner og en halv milliard at etablere en ny fælles offentlig borgerportal afhængig af ambitionsniveauet.
Erhvervslivets tilsvarende portal Virk.dk har kostet millioner at udvikle, og det tilknyttede selskab Virk under portalens private partner Krak har fra 2003 til 2005 opbygget et underskud på 60 millioner kroner.
Ifølge vicedirektør Mikkel Hemmingsen i Videnskabsministeriet kommer den nye borgerportal på det område til at adskille sig fra erhvervsportalen Virk.
- Vi forestiller os Borger.dk som borgernes vindue til de offentlige myndigheder. Det er ikke os, der skal udvikle tjenesterne, men de deltagende myndigheder, siger han.
Den nye portal skal på den tekniske side udvikles af IT- og Telestyrelsen under Videnskabsministeriet. NNIT, Oracle og KMD hjælper med teknikken.