Fælles offentlig borgerportal for millioner

Portalen Borger.dk fusionerer Danmark.dk og Netborger.dk til en ny digital borger-indgang til det offentlige. Økonomien er ikke på plads, men det kommer til at koste millioner. Dansk IT er ikke begejstret.

Portalerne Danmark.dk og Netborger.dk fusionerer til den nye portal Borger.dk, der er tænkt som en fælles indgang for borgerne til det offentlige.

Den nye portal bygges op omkring de eksisterende tjenester på de nuværende portaler.

Bag planerne om den nye portal står Videnskabsministeriet og Kommunernes Landsforening (KL), der driver henholdsvis Danmark.dk og Netborger.dk.

Tvivlsom effekt

Vicedirektør i Videnskabsministeriet, Mikkel Hemmingsen, forventer, at andre offentlige myndigheder på længere sigt også vil benytte portalen til at tilbyde borgerne digital selvbetjening og informationer.

Planerne om den nye portal bliver ikke mødt med begejstring fra interesseorganisationen Dansk IT.

- Jeg tror tiden er løbet fra megaportaler. Man risikerer at skabe en ny it-dinosaurus, hvis mål i højere grad er at vinde adgangen til borgerne end at skabe nyttige digitale løsninger, siger afdelingschef Jacob Primault, Dansk IT.

- Erfaringerne fra Norge viser, at borgerne har svært ved at se nytten ved en fælles portal, så man skal nok passe på med at smide alt for mange millioner i det her projekt, siger han.

Jacob Primault mener, at fremtidens digitale borgere er gode til selv at finde rundt på nettet, og at man hellere skulle investere i at tilbyde dem bedre digitale løsninger end en ny portal.

Økonomien ikke på plads

Økonomien i projektet er endnu ikke på plads, men ifølge Mikkel Hemmingsen er der enighed mellem KL og ministeriet om ambitionerne.

Han anslår, at Videnskabsministeriet i løbet af 2006 skal skyde fem millioner kroner i opbygningen af den nye fælles portal.

Samtidig skal KL bidrage med et endnu ukendt beløb, der ifølge kontorchef i KL, Marie Munk, skal hentes i den pulje på 30 millioner kroner, som KL og regeringen har afsat til særlige digitaliseringsinitiativer i 2006.

- I forbindelse med kommunalreformen skulle vi hver især alligevel i gang med at genudvikle vores portaler for at leve op til den nye virkelighed i det offentlige. Etableringen af den nye portal ligger inden for den ramme, som genudviklingen samlet set ville have kostet, siger Mikkel Hemmingsen.

Også den fremtidige drift af portalen skal ifølge Mikkel Hemmingsen ske inden for det beløb, som KL og Videnskabsministeriet har afsat til deres nuværende portaler.

Virk har kostet millioner

En række eksperter har tidligere i den trykte udgave af Computerworld anslået, at det vil koste alt mellem 50 millioner kroner og en halv milliard at etablere en ny fælles offentlig borgerportal afhængig af ambitionsniveauet.

Erhvervslivets tilsvarende portal Virk.dk har kostet millioner at udvikle, og det tilknyttede selskab Virk under portalens private partner Krak har fra 2003 til 2005 opbygget et underskud på 60 millioner kroner.

Ifølge vicedirektør Mikkel Hemmingsen i Videnskabsministeriet kommer den nye borgerportal på det område til at adskille sig fra erhvervsportalen Virk.

- Vi forestiller os Borger.dk som borgernes vindue til de offentlige myndigheder. Det er ikke os, der skal udvikle tjenesterne, men de deltagende myndigheder, siger han.

Den nye portal skal på den tekniske side udvikles af IT- og Telestyrelsen under Videnskabsministeriet. NNIT, Oracle og KMD hjælper med teknikken.

Den nye portal Borger.dk

Kommissorium for Borger.dk (PDF)

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Har du SAP-kendskab, og mod til at arbejde i Forsvarets Cyberdivision i Hvidovre?

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job