Kommunerne vil have en stærkere rolle, når de bestiller it-systemer - og især når det drejer sig om systemer, der skal skræddersys til deres individuelle behov.
Samtidigt skal systemerne også kunne kommunikere sammen på tværs af kommuneskel samt med statens systemer som eksempelvis SKAT.
Det siger Kommunernes Landsforening (KL), der vil gøre op med statens tankegang med at samle indkøbsstyrken på få leverandører.
Mere standadisering
Chefkonsulent i KL, Jakob Aagaard Harder, ser gerne, at kommunerne benytter sig af flere leverandører - så længe man kan samle flere kommuner til at stille krav om, at de samme standarder følges.
- Det drejer sig først om fremmest om standardisering. Så længe kommunerne følger standarderne, kan de selv bestemme, om de vil købe systemer, der er grønne eller røde. Bare minimumskravene i standarderne er opfyldt, siger han.
Han mener, at standardiseringen muliggør et flerleverandør-marked.
Når de 98 nye kommuner er en realitet, skulle initiativet med standardisering gerne nedbryde leverandørernes adgangsbarriere, så de får lettere ved at byde ind på nicheområder i udviklingsarbejdet.
Flere leverandører
- Det er ikke hensigtsmæssigt, at staten gennem udbud givere en enkelt eller få leverandører ansvaret for udviklingen på et helt område, siger Jakob Aagaard Harder.
Han påpeger, at det blandt andet ikke giver den nødvendige fleksibilitet og plads til at kommuner prøver forskellige veje eller fokuspunkter i it-udviklingen.
Bagsiden af strategien er dog, at den enkelte kommune må vente på, at andre kommuner også skal have udviklet et lignende system.
Standardisering af data og processer er en omfattende opgave, så alt kan ikke nås på en gang.
- Når vi arbejder med samlede kravspecifikationer, så er hele pointen jo, at samle 5-10 kommuner i klynger. På den måde får vi nedbragt omkostningerne og standardiseret løsningerne i takt med udviklingsbehovet, lyder det.
Bestyrelsen for KL behandler strategi-udkastet 17. november 2006.