Tabuer om innovation og nye medier II

Klumme: Topledelsens forståelse for nye muligheder er tit en flaskehals for at klare sig på nye markeder. For al innovation begynder i toppen.

Vi har i tre år i netværket Crossroads Copenhagen arbejdet med at sætte turbo på innovationen inden for indhold til nye medier, og jeg må sige, at jeg er frustreret over en række forhold.

Det er desværre forhold, som ligger udenfor vores rækkevidde at lave om på.

Men da det er forhold, som har stor betydning for, om det lykkes Danmark at skabe sig en stærk position på fremtidens markeder, vil jeg i de næste par klummer pege på en række områder, som jeg oplever mange taler med hinanden om, men ingen taler åbent om.

Chefens forståelse er en flaskehals

Man kunne kalde det “tabuer om innovation i et lille land, hvor alle kender alle”.

I denne klumme ser jeg på, hvordan chefens forståelse for nye muligheder er en organisations største flaskehals for at klare sig på nye markeder.

Innovation fordrer risikovillighed, og modet til at turde fejle.

Det betyder, at man skal være villig til at rykke tæppet væk under sit fundament, få øje på det der ikke findes og se sine produkter og kompetencer i nye sammenhænge, hvor der er risiko for at tage fejl.

Det ved de fleste af os.

Men når man så kommer tæt på innovationsprocessen i forskellige organisationer, ser man ofte, at topchefen sender det signal, at han ikke vil tages i at have fået snavsede hænder i en konkret sag, og han ser helst, at man anbefaler at fortsætte med at lave det samme, som man lavede med succes sidste år.

Når topchefen sender dette signal, afliver han innovationen i organisationen, ligegyldigt hvad der står på hans power points eller i hans værdi-grundlag for virksomheden.

Kommer fra toppen

Innovation i en organisation starter i toppen.

Topledelsen skal udvikle redskaber til at belønne de medarbejdere, der løber kvalificerede ricisi, de skal turde rive tæppet væk under deres indgroede forestillinger og invitere personer, som får øje på det modsatte af dem selv ind i topledelsen.

Det er efterhånden blevet et accepteret faktum, at man ikke kan vende en supertanker på kort tid.

Det er sikkert rigtigt på verdenshavene, men for et par år siden beviste Nokia faktisk det modsatte inden for erhvervslivet.

Det var det år, hvor Nokia ikke lancerede “clam-shell”-telefoner, og dermed mistede et millionmarked på tre måneder.

Seks måneder senere havde selskabet lanceret clam-shell-telefoner og indhentet det tabte.

Også Eisner kunne

Et andet eksempel kom den tidligere koncerndirektør for Disney, Michael Eisner, med på en konference i København i november.

Hvert år gennemfører Disney uddannelser i, hvordan man skaber en temapark, som for eksempel Disneyland eller Universal Studios.

Disse kurser er åbne for alle, og Michael Eisner var gentagne gange blevet kontaktet af folk i Disney, der ikke forstod, at man lod konkurrenter deltage i disse kurser.

Til det svarede Michael Eisner, at det kunne man sagtens, for det var altid folk fra mellemledergruppen, der deltog i kurserne.

Efter kurset var de meget entusiastiske omkring, hvordan de kunne implementere det, de havde lært.

Men tilbage hos dem selv løb de ind i topniveauet i virksomheden, som ikke havde været på kurset, og derfor ikke kunne se, hvad mellemlederne talte om.

Efter seks måneder var mellemlederne kørt trætte og droppede at gøre mere ved det.

Denne historie peger på, hvordan chefens forståelse for nye muligheder er firmaets største flaskehals.

Hvor god er din topledelse?

Og når innovation på nye medier sker på tværs af områderne teknologi, indhold og nye forretningsmodeller, og flere forskere peger på, at dem, der løber med fremtidens marked, er dem, der kan få øje på de sociale aspekter af teknologierne – ja, så siger det vist sig selv, at det er i topledelsen af organisationen, at man skal sikre diversitet, risikovillighed og mod til at fejle.

Hvor god er din topledelse til dette?

Pouline Middleton er direktør i Crossroads Copenhagen.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

Region Sjælland

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

AK Techotel A/S

Systemudvikler søges til innovativt firma

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job