Undersøgelse: Lille gevinst ved offshoring

Det er nytteløst, hvis virksomheder kun fokuserer på besparelser, når opgaver bliver rykket til udlandet. Det viser en ny undersøgelse.

Computerworld News Service: Størstedelen af de virksomheder, der sender opgaver offshore, formår ikke at forbedre virksomhedsdriften.

Samtidig viser en ny undersøgelse, at mere end en tredjedel af virksomhederne ikke opnår de forventede besparelser.

Undersøgelsen er foretaget af konsulentfirmaet med speciale i ledelse, A.T. Kearney.

Undersøgelsen blandt multinationale virksomheder viser desuden, at dem med fokus på kvalitet frem for besparelser er de største vindere. De sparer 3.5 gange så mange penge end de virksomheder, der rykker produktion offshore for at spare penge.

Faktisk opnår virksomheder, der forbedrer sig på tre ud af seks parametre i driften af virksomheden, i gennemsnit besparelser på 44 procent ved offshoring, mens virksomheder, der kun forbedrer to eller færre parametre, sparer 30 procent.

Den gruppe af virksomheder, der klarede sig bedst sparede i snit 64 procent, hvilket er mere end 3.5 gange besparelsen hos den dårligste gruppe.

Forbedret drift er vejen frem

Leder af undersøgelsen og vicedirektør i A.T. Kearney, Arjun Sethi, forklarer, at budskabet i undersøgelsen er at fokusere på at forbedre driften af virksomheden, og så vil besparelserne komme af sig selv.

"Hvis man fokuserer for meget på besparelser, begrænser man bare gevinsterne i driften. De virksomheder, der har en holistisk tilgang til offshoring og stræber efter forbedringer i hele virksomheden, er dem der vinder," siger han.

Undersøgelsen "Execution is Everything: The Keys to Offshore Success," er blandt de første kvantitative undersøgelser, der fokuserer på, hvorfor nogle virksomheder opnår enorme driftforbedringer og besparelser, mens andre kun ser forsvindende små forbedringer.

Undersøgelsen ser på ændringer i driften efter offshoring hos 42 virksomheder opdelt i seks kategorier: Kapacitet, fleksibilitet, omsætning, virksomhedens evner, fremskridt i processerne og niveauet af service.

Den viser, at gevinsten ved offshoring varierer kraftigt med besparelser på mellem 0 og 75 procent.

Grundigt forarbejde nødvendigt

Peter Munro, vicedirektør i A.T. Kearneys australske afdeling siger, at undersøgelsen er en advarsel til virksomheder, der føler sig presset til at bruge offshoring.

"Selv om den viser de betydelige fordele, der kan opnås ved offshoring, viser undersøgelsen også klart, at omfattende strategier for besparelser bør være meget mere end bare at tage til Indien og finde et billigt callcenter," siger han.

Markante besparelser, og dermed vedvarende profitvækst, kommer fra en kompleks række af faktorer som forbedrede forretningsprocesser og leverandører, strategiske indkøb, øget automatisering og ægte kulturændringer inden for virksomheden, så virksomheder bør undersøge disse paremetre grundigt, inden de ser mod udlandet.

"Offshoring kan være en del af en større profitmaksimeringsstrategi, men det skal ses sammen med andre muligheder for forbedringer, og er på ingen måde en hurtig genvej til at begrænse omkostninger," siger Peter Munro.

Undersøgelsen viser også, at virksomheder opnåede større besparelser og driftsforbedringer, når de offshorede halvkomplekse opgaver som it og outsourcing af avancerede virksomhedsprocesser.

ukomplekse opgaver, som callcentre, der blev sendt udenlands, gav en besparelse på i gennemsnit 28 procent, mens der i snit blev sparet 38 procent ved at offshore halvkomplekse opgaver.

Oversat af Mikkel Aabenhus Hemmingsen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere