"Hold så op med at brokke jer!"
Sådan lyder opfordringen til den danske computerspilsbranche fra direktør Morten Iversen i den danske iværksættervirksomhed, Zeitguyz, der med 27 udviklere prøver at slå internationalt igennem med et spil-koncept.
Han er træt af, at mange mindre danske spilfirmaer klynker over, hvor hårdt de har det i stedet for at løse pengeproblemerne ved hjælp af pengestærke investorer.
"For at kunne udvikle alle de kreative idéer er det vigtigt, at spilfirmaerne tænker på de økonomiske realiteter allerede fra starten. Ellers vil de sidde med alle mulige storstilede planer, som de finder ud af, ikke kan realiseres efter et par år," siger Morten Iversen.
Han forklarer, at Zeitguyz selv har haft det hårdt, men selskabet fik arbejdsro, da han og andre medarbejdere analyserede sig frem til situationens alvor og derefter indhentede aftaler med investorer i form af Cat Science fonden og to privatpersoner.
Investorerne har samlet lagt omkring 15 millioner kroner i selskabet til udvikling af de altafgørende demoer, der skal sikre Zeitguyz en kontrakt med en international spiludgiver.
Test, test og atter test
På det internationale spilmarked er det danske selskab dog i hård konkurrence med en masse andre kreative spiludviklere, der også har skruet charmeoffensiven på for at hale en kontrakt i hus.
På verdensplan er der omkring 1.000 større eller mindre spilselskaber, der hvert år henvender sig til udgiverne med håbet om at få udgivet netop deres spil.
For overhovedet at komme i betragtning på den scene, peger Morten Iversen på, at ledelsen i et spilfirma skal være meget markedsorienteret.
"Mange laver spil, som de selv synes er fede eller klon-spil, der minder om alle andres. Det holder ikke i længden. Man bliver nødt til hele tiden at teste, teste og teste sin idé for omverdenen for at se om den holder vand, og om man kan lave forretning på den," forklarer han.
Ifølge Morten Iversen er det derfor vigtigt at få indlemmet et proof of concept så hurtigt i udviklingsprocessen som muligt.
"Man bliver jo nødt til at tale forretningssprog til forretningsverdenen for at få sit projekt ud over rampen. Derfor skal man have rigtig gode svar på, hvordan hele spilmarkedet og ens egen forretning ser ud, for at investorerne kan se meningen med investeringerne," lyder hans råd.
Fusion kan være vejen frem
En anden vej til et succesrige spilprojekter i Danmark kunne ifølge Morten Iversen være, at de mange små danske spilfirmaer med to til fem ansatte slår sig sammen i stedet for at konkurrere mod hinanden under svære betingelser.
"Mange små firmaer sidder jo og fægter med mange kreative projekter. I stedet burde de slå pjalterne sammen og fokusere på ét projekt, der virkelig kan slå igennem frem for at være kreative i alle retninger," siger han.
For at få penge i kassen foreslår Morten Iversen, at det fusionerede firma derefter kontakter danske venturefonde, der samarbejder med udenlandske investorer.
"De udenlandske investorer er et must, fordi de ofte har en bedre forståelse for spilprojekter og allerede har erfaring med lignende projekter," siger han.
Han påpeger dog, at det er vigtigt, at selskabet ikke kun står med én god idé, når projektet skal fremlægges.
"Selvom man ikke skal have for mange bolde i luften, så er det rigtig godt, at investoren kan se, at man har "flere skud i bøssen," siger Morten Iversen.
Hvis alt går vel, så har Zeitguyz selv et skydespil i et Jules Vernes-inspireret univers klar til julehandlen i 2009.
Læs mere om spilbranchen i fredagens trykte udgave af Computerworld