Når SOA er en del af problemet - og ikke løsningen

Klumme: SOA kan ikke gå på vandet. Man skal omhyggeligt bygge bro hver gang. Desværre udråbes SOA alt for ofte til fremtidens mirakel.

Serviceorienteret arkitektur (SOA) har vist sig nyttig til at opbygge nye systemer, der trækker på data i store, gamle systemer.

Programmørerne udvider de gamle systemer med et antal services, der kan overføre data, og de nye systemer trækker på disse services.

De, der har prøvet det, ved, at det ikke er smertefrit, men alligevel sikrere end den traditionelle løsning, hvor nye systemer udfører SQL-sætninger direkte på de gamle databaser.

Så langt så godt. Problemet kommer, når SOA udråbes som fremtidens mirakel. Alt skal gøres serviceorienteret.

Man skal opbygge alle systemer som moduler, der hver især tilbyder et antal forretningsorienterede services. Så kan modulerne let sættes sammen til nye løsninger, siges det. SQL-sætningerne skal skjules bag services.

Det lyder jo forjættende, men som med så meget andet i it-verdenen, går det ikke helt, som præsten prædiker. I praksis bliver der for eksempel hele tiden behov for nye services i de eksisterende moduler, og det er langt mere besværligt at tilføje en ny service end at skrive en ny SQL-sætning.

Jeg vil illustrere problemerne med to eksempler fra virksomheder med store SOA-løsninger. De har typisk opbygget en SOA-løsning bestående af 5-10 systemer (moduler) koblet sammen med services. Hvert modul tilbyder 30-40 serviceoperationer, som er defineret i et tæt samarbejde med dem, der står for de andre moduler.

Man forestiller sig, at man nu har defineret alle de nødvendige serviceoperationer – man har jo tænkt sig grundigt om.

Første eksempel

Eksempel 1: Virksomheden begynder at opbygge en ny anvendelse med nye skærmbilleder. Det går ikke så let, for de eksisterende services passer alligevel ikke rigtigt, og man forhandler flittigt om, hvem der har skylden. Er services defineret forkert, eller kan de nye udviklere ikke finde ud af at bruge dem?

Problemet stammer ofte fra brugergrænsefladen.

Et typisk skærmbillede bruger flere SQL-sætninger: En til hovedet af billedet, en til en tabel i billedet, et par stykker til drop-down-lister. Og behovet varierer fra billede til billede.

Disse SQL-sætninger svarer sjældent til de eksisterende services.

Skal man holde sig til dem, får man enten dårlig brugerstøtte, eller også må den nye anvendelse overføre en masse overflødigt data og selv uddrage det relevante (såkaldte client-level joins).

Her har djævlen spillet os et puds ved at forbinde brugergrænsefladens detaljer med databasens detaljer – tværs over arkitekternes forretningsorienterede services. Den magi, der ligger i en relationsdatabase, kan ikke udføres på klient-siden.

Andet eksempel

Virksomheden vil købe et nyt standardsystem, som skal kobles sammen med de eksisterende. Hvad kræver det af leverandøren? Det nye standard­system har måske 500 SQL-sætninger og stored procedures, der trækker på leverandørens egen database.

De skal nu erstattes med kald af nogle services, men igen er der ikke lige den rigtige service. Enten må man atter tilføje services eller lave client-level join.

Men uanset den valgte løsning er det ikke længere et standardsystem, så det skal vedligeholdes for sig selv og vil koste en formue. Det er fordi, standardsystemet ikke er SOA-baseret, siger profeterne.

Ak, nej. Dets services ville sandsynligvis være inkompatible med kundens, og resultatet ville blive det samme.

Leverandøren vil eventuelt foreslå, at hans system replikerer virksomhedens data og på passende tidspunkter synkroniserer de to databaser. Det kan han lettere lave som et tillægsmodul, der ikke griber dybt ind i standardsystemet.

Desværre er SOA-idealet nu revnet og, dataaktualiteten ikke optimal, men det kan alligevel være den bedste løsning.

Nej, heller ikke SOA kan gå på vandet. Man skal omhyggeligt bygge bro hver gang, man skal til en ny ø. Brug kun SOA, hvor en traditionel database-løsning er umulig. Er SOA uomgængeligt, så gør det i det mindste let at tilføje nye services, og accepter lidt datareplikering.

Søren Lauesen er professor ved ITU.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere