A. P. Møller svarer

Flere kilder peger på, at salget af Mærsk Data til IBM var en af rødderne til it-problemerne hos Maersk Line. Men det er ikke A. P. Møllers opfattelse.

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.

I forbindelsen med afdækningen af it-problemerne hos Maersk Line, har Computerworld flere gange opfordret en repræsentant fra A. P. Møller – Mærsk Gruppen til at medvirke med koncernens syn på hele sagen.

Det er endnu ikke blevet til et decideret mundtligt interview.

Men her svarer kommunikationsmedarbejder Rikke Fabian Jensen skriftligt på en række konkrete spørgsmål:

Flere kilder hævder, at problemer med medarbejderflugt hos IBM var med til at forsinke it-systemet – men A. P. Møller har i medierne frikendt leverandøren IBM for at have nogen skyld. Hvordan kan det være?

“Vi har ikke haft noget at udsætte på IBM.”

Ifølge en kilde stillede I meget voldsomme krav til systemet, som Mærsk Data og DMData havde svært ved at honorere. Hvad siger I til det?

“Vores globale forretning er kompleks, og derfor er kravene til systemerne naturligvis også komplekse. Dog ikke mere, end hvad der normalt ses i store, mangestrengede forretninger.”

A. P. Møller - Mærsk valgte at sælge Mærsk Data og DMData, samtidig med at de to selskaber var i færd med at udvikle det forretningskritiske system til Mærsk Sealand. Hvilke overvejelser havde I om denne proces?

“Det så vi som uafhængigt af hinanden.”

Arbejdet med udviklingen af systemet gik ikke godt, så der blev lavet en ny serviceaftale (ISA). Hvorfor var det nødvendigt?

“De to forhold var uafhængige af hinanden. ISA-aftalen dækker driften af systemer, ikke udvikling. I øvrigt dækker ISA samtlige de systemer, IBM kører for os.”

Hvorfor ventede I indtil offentliggørelsen af halvårsregnskabet i august med at fortælle, at store dele af det nye it-system først blev implementeret i juli i år?

“Vi har løbende oplyst, at vi var i færd med at udrulleit-systemer. Det var altså en proces, der var i gang, og som blev afsluttet i juli i sommer.”

Hvad har vanskelighederne med it-systemet kostet koncernen?

“Det ønsker vi ikke at oplyse.”

Tilbage til artikel-oversigten: It-arven hos A.P Møller.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere