Artikel top billede

Leder: IBM's sorte onsdag skal kulegraves

Computerworld mener: Det handler om at skabe ro, renlighed og regelmæssighed både omkring de funktioner, der er outsourcet, og de processer, som håndterer outsourcingen.

Måske ville det være en god ide med et hold af uafhængige eksperter, der rykker ud og undersøger årsager og sammenhænge ved store it-nedbrud på samme måde, som det sker ved flystyrt, togsammenstød og trafikulykker.

For nok kostede nedbruddet hos IBM sidste onsdag ikke menneskeliv, men i takt med at vi bliver stadig mere afhængige af it, får nedbruddene stadig større konsekvenser og dermed betydning, der rækker langt ud over den enkelte virksomhed.

Præcise og uafhængige analyser kan være afgørende for at undgå nedbrud, der som på IBM's sorte onsdag lammer en stribe af Danmarks største virksomheder og deres kunder.

Det kunne passende være en opgave for de nye it-sikkerhedsråd at koordinere på brugernes, branchens og det offentliges vege.

Mere outsourcing bør være højt prioriteret i virksomhederne.

Outsourcing giver it-afdelingerne mulighed for at spille en rolle som drivkraft for innovation i virksomhederne samtidig med, at it-cheferne sikrer den bedste og billigste leverance af it til organisationen.

Ifølge den seneste udgave af 'IT i Praksis' fra Rambøll Management og Dansk IT er den selektive outsourcing i vækst.

Ifølge 'IT i Praksis 2007' outsourcer mellem 50 og 80 procent af de private virksomheder dele af drift og systemudvikling.

Og mere end 25 procent af virksomhederne forventer at...fortsættes

... øge outsourcingen af driftsopgaver gennem de næste tre år, mens kun enkelte forventer at outsource mindre.

Men det kræver fokus at få outsourcing til at lykkes.

Og Lars Krejbergs historie fra Carlsberg er et godt eksempel på, at et vist pres fra virkelige hændelser fremmer udviklingen:

En åben og ærlig diskussion af udfordringerne, succeserne og fiaskoerne fra outsourcing-projekterne er helt nødvendig for at sætte fart på udviklingen i dansk erhvervsliv.

Men den åbne og ærlige diskussion gælder også leverandørerne.

Og det er ikke godt nok, at IBM kryber i flyverskjul og først næsten en uge efter nedbruddet sender administrerende direktør Lars Mikkelgaard-Jensen i Dagbladet Børsen for at tage ansvaret for nedbruddet.

Lars Mikkelgaard-Jensen forklarer, at en switch var årsag til nedbruddet.

Og at det ikke kan ske igen, selv om IBM endnu ikke fuldt ud forstår, hvad der egentlig var årsagen.

På Computerworld.dk foreslår en læser i debatten, at it-branchen lader sig inspirere af blandt andet søfarten og sætter et hold kompetente og uafhængige eksperter på den slags sager, inden der kan blive tale om at udbetale forsikring.

Det handler om at skabe ro, renlighed og regelmæssighed både omkring de funktioner, der er outsourcet, og de processer, som håndterer outsourcingen.

Det er dog stadig ingen garanti mod problemer, men en forsikring der kan mildne konsekvenserne af de store it-nedbrud, som ifølge PA Consultings ekspert rammer sådan cirka hvert tredje år.

Nedbrud, som virksomhederne ofte er meget dårligere forberedt på end forventet.

Selv i langt mindre outsourcingaftaler kan arbejdet med at håndtere de nye snitflader mellem kunde og leverandør være et betydeligt og kostbart arbejde.

Men efter al sandsynlighed er det prisen værd, fordi det både mildner problemerne i store nedbrud og forebygger en stor del af det bøvl, som mange virksomheder oplever med outsourcing, hvad enten det skyldes manglende professionalisme hos leverandøren, kunden eller begge dele.

IBM's sorte onsdag var spektakulær, fordi sårbarheden i dansk erhvervsliv blev udstillet.

Og regningen for produktionsforstyrrelserne bliver formentlig stor. Men hver eneste dag rammes virksomheder af om ikke direkte nedbrud, så bøvl som følge af problemer med outsourcing.

Og det er i sig selv et langt større problem for yderligere udbredelse af outsourcing end de store nedbrud, der alt andet lige rammer, men hvor skadevirkningerne kan begrænses med den rette indsats.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere