Af Dorte Toft, IDG Online & IDG News Service
Den Fanden, der for et par år siden blev malet på dørene hos de gamle detailhandlere, har ikke banket på endnu. I landet, hvor mulighederne for e-handel er størst, og hvor afstande til butikker ofte er store, lægges der fortsat kun under en procent af det samlede detailsalg i online-butikkerne. Det fremgår af nye tal fra det amerikanske handelsministerium.
Handelsministeriets kontor, The Census Bureau, baserer sit tal på en rundspørge blandt 1.200 detailbutikker på jorden og på nettet, og disse tal skulle være repræsentative for USA 2 millioner detailbutikker. Rundspørgen viser dog også, at der er en pæn vækst på området. I andet kvartal steg online-salget således med 5,3 procent til godt 5,5 milliarder dollars (46,3 milliarder kroner). Til sammenligning kan nævnes, at den USA?s største detailhandler, Wal-Mart Stores, alene solgte for 14,5 milliarder dollars i fire uger i august.
The Census Bureau, der nu har foretaget den specifikke e-måling i tre kvartaler, opgiver det samlede detailsalg i USA til 815 milliarder dollars. Det er dog værd at hæfte sig ved, at bureauet ikke inkluderer salg i online-rejsebureauer, online-mæglere og online-billetkontorer i tallene. I grupperne, der tæller med, er der størst stigning inden for biler, sportsartikler og tøj.
Ifølge analyseselskabet AMR Research i Boston ser fremtiden lysest ud for de detailhandlere, der er til stede i begge verdener. Analytikeren Greg Girard tilføjer, at nettet er med til at skaffe helt nye kunder i butikken.
Tallene fra The Census Bureau bestrides imidlertid af en anden analytiker, fra et firma, der selv måler på detailomsætning. Ifølge Harry Wolhandler fra ActivMedia Research lå online-salget på 10 milliarder dollars, altså næsten det dobbelt af de officielle tal. ActivMedia inkluderer flere målinger på rene dot.com-butikker, og disse har en større vækst i salget en den gamle detailverdens nye web-butikker.