Af Dan Jensen, Computerworld Online
Aviserne har ikke længere råd til at lægge dyre kerne-ydelser gratis ud på nettet.
Flere og flere medieportaler overvejer et opgør med gratisprincippet efter de seneste måneders afmatning indenfor online-annoncering, skriver Børsen onsdag.
Konkurrencen om annonce-kronerne er nemlig hård i kraft af den massive tilgang af annonce-financierede nyhedsportaler på nettet.
Samstemmende lyder det fra en række store aviser, at det snart er på tide at tjene penge. Flere danske aviser er begyndt at revurdere det elektroniske område for at se, hvor pengene ligger.
Annonceindtægterne falder
Nyhedsportalerne kan se tegnene på væggen. Forventningerne om en vækst på flere hundrede procent om året er allerede blevet skruet betragteligt ned. Tidligere på måneden skruede Yahoo! Europe for eksempel forventningerne til årets vækst i online-annoncering ned til kun 20 procent mod en vækst på 150 procent sidste år.
De dæmpede forventninger medvirker for alvor til den voksende skepsis over, at dagblade lægger dyrt fremstillede nyheder ud på nettet.
Også flere af de rent Internet-baserede nyhedssites satser på snart at tage penge for deres ydelser.