AOL er den onlinevirksomhed, som de fleste amerikanere nærer mistillid til, når man sammenligner med banker, børsmæglere, kreditkort-virksomheder, detailhandelsgiganten Amazon.com og Microsoft. Det konkluderer analysevirksomheden Gartner i en ny undersøgelse foretaget blandt 2150 e-handlende i et forsøg på at finde frem til de væsentligste barrierer mod handel over internettet.
Hele 37 procent af de adspurgte udtrykker meget stor mistillid mod AOL, mens Microsoft klarer sig lidt bedre med 29 procent, der mener at softwaregiganten ikke er til at stole på. 21 procent nærer i undersøgelsen stor mistillid til online-banker.
På den anden side mener 17 procent, at man i høj grad kan stole på Microsoft. Det samme tal for AOL er 15 procent. Microsoft rangerer på tillidsbarometeret på linie med online-børsmæglere.
De e-handlende blev bedt om at svare på, hvorvidt de turde betro diverse online-tjenester deres personlige oplysninger og deres bank oplysninger.
Undersøgelsen viser ifølge Gartner, at beskyttelse af personlige oplysninger og sikkerhed er det, der bekymrer online-handlende aller mest, og at den vigtigste succesfaktor for e-handelsforretninger derfor er at evne at skabe tillid til forbrugeren.
- Microsoft har et lille, men vigtigt forspring i konkurrencen med AOL, når det drejer sig om forbrugernes tillid til de to selskabers online-tjenester. Forbrugerne er derfor mere tilbøjelige til at afprøve nye tiltag i Windows XP, såsom Microsoft Messaging, siger chefanalytiker Avivah Litan fra Gartner.
- AOL har altid set sig selv som ?advokat for forbrugerne?. Den myte aflives af denne undersøgelse, siger hun.
På trods af at Microsoft har en bedre placering end AOL i undersøgelsen, hvad angår tillid til behandling af personlige oplysninger, og hvad angår tilfredshed med e-mailtjenester, er der stor bekymring over selskabets såkaldte Passport service.
Microsofts Passport service muliggør, at en kunde indskriver sig en gang med alle nødvendige personlige oplysninger og derefter benytter et tildelt kodenummer, hvilket giver adgang til samtlige Microsofttjenester. Passport-tjenesten har givet anledning til bekymring fra advokater, der beskæftiger sig med forbrugerbeskyttelse. Undersøgelsen viser, at hele 83 procent af de adspurgte ikke føler sig trygge ved Microsofts Passport-tjeneste. Mere end 70 procent af de adspurgte havde ikke tilmeldt sig Passport, og samme antal svarede, at de ikke havde til hensigt at gøre det inden for det næste halve år.