Stor rift om digital signatur

Virksomheder, advokater og revisorer har i stort tal taget Erhvervs- & Selskabsstyrelsens tilbud om oprettelse af en digital signatur til sig. Til gengæld er det gået lidt mere sløvt end forventet med at benytte signaturen i praksis.

De danske erhvervsmyndigheders lancering af en digital underskrift sidste år i forbindelse med stiftelse af aktie- og anpartsselskaber via internettet, har fået en god modtagelse hos advokater, revisorer og virksomheder. Det viser helt nye tal fra Erhvervs & Selskabsstyrelsen.

Tallene viser til gengæld også, at brugerne er tøvende med at benytte signaturen i praksis.

Ifølge styrelsens tal havde 927 virksomheder indtil mandag i denne uge oprettet en digital signatur. 3158 brugere havde oprettet et certifikat. Heraf 1323 advokater og 305 revisorer, som har fået tilbudt signaturen gratis som led i en samarbejdsaftale med Erhvervs & Selskabsstyrelsen.

Langsom start

Siden ordningen trådte i kraft sidste år er der stiftet 342 selskaber elektronisk. Det tal skal ses i forhold til, at der hvert år stiftes 14.000 aktie- og anpartsselskaber i Danmark.

- Antallet af selskaber, der er stiftet digitalt, er mindre, end vi havde ventet, men i den første Webreg-version, vi lavede, gik der 3/4 år før der skete noget, og siden er det gået stærkt, siger projektleder Thorbjørn Langkilde fra Erhvervs & Selskabsstyrelsen.

Muligheden for at underskrive dokumenter elektronisk blev indført i september i forbindelse med, at Erhvervs & Selskabsstyrelsen tog en ny version af sit web-registreringssystem i brug. Den digitale underskrift gør det muligt at oprette et nyt selskab stort set fra det ene øjeblik til det næste, fordi de nødvendige dokumenter kan rundsendes og underskrives elektronisk.

Tidligere kunne ekspeditionstiden være 14 dage eller mere. Et af målene med indførelsen af en digital signatur er at frigøre medarbejdere i Erhvervs & Selskabsstyrelsen til andre og mere krævende opgaver.

Danmark i front

De danske erhvervsmyndigheder er blandt de myndigheder i verden, der er længst fremme i udviklingen henimod den digitale forvaltning. I november sidste år blev det muligt at indsende årsregnskaber elektronisk.

Det seneste initiativ på området har fået navnet ?Søndagsåbent?. Her kan en dagligvarebutiks revisor underskrive en digital erklæring om, at en given butiks omsætning ikke overstiger 23 millioner kroner.

Regeringen præsenterer i dag sin IT-handlingsplan, og her er indførelsen af en digital borgersignatur et af de centrale emner. I fremtiden skal det være muligt for alle danskere at klare al kommunikation med det offentlige elektronisk uden brug af papir.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job