12. april 2017 - 15:04 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Søjlediagram med primær og sekundær akse i Excel 2010

Jeg har en række enheder, skoler, hvor jeg gerne vil vise hvor stort deres forbrug er og hvor mange ansatte de har.
Forbrug er opgjort i kroner, mens ansatte er opgjort i antal personer. Jeg vil gerne have det i samme figur, så man kan se forholdet mellem de to på hver skole, men også på tværs af skoler. Derfor vil jeg have forbrug i kroner på den ene akse, og ansatte i antal personer på den anden, fordi hvis jeg kun har en akse, så kan man næsten ikke se antal ansatte, da søjlen er meget lille.
Problemet er, at når jeg tilføjer antal ansatte som en sekundær akse, slår den søjlerne sammen, således at søjlen der viser forbrug kommer til at være ovenpå søjlen der viser antal ansatte. I grunden vil jeg gerne beholde søjlerne hver for sig. En løsning er at vælge en anden diagramtype til ansatte (fx steg), men i og med jeg ikke kigger over tid, vil jeg helst have begge parametre som søjler.
Jeg håber der er nogle som kan hjælpe mig med at have separate søjler i et søjle diagram med en sekundær akse i Excel 2010.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. april 2017 - 15:22 #1
Kan du ikke uploade en fil med dine data (anonymiseret om nødvendigt)?
12. april 2017 - 15:52 #2
Jeg er lidt usikker på hvordan jeg uploader en fil, og når jeg kopierer data ind fra excel ser det helt mærkeligt ud.
Hvis du kan fortælle hvordan, vil jeg gerne uploade filen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. april 2017 - 16:35 #3
Kan du ikke bare uploade via Dropbox?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. april 2017 - 06:20 #4
Hvis ikke du kan uploade så kan du eventuelt sende fil i privat mail til
hanspunktumknudsensnabelamailpunktumtelepunktumdk

(Erstat "punktum" og "snabela" med relevante tegn)
18. april 2017 - 08:17 #5
Du må undskylde mit manglende svar. Påsken gjorde mig offline. Jeg er ikke så skrap til dropbox, så jeg håber det er ok jeg sender det på mail. Og tak for de i øvrigt! :)
Avatar billede anedi Ekspert
19. april 2017 - 10:51 #6
Hej Henrik

Jeg er sikker på at xl-Enthusiast er den rette til at hjælpe her og måske er det allerede sket. Jeg har lignende problemstillinger af og til, så blot en kommentar om problemstillingen.
Excel kan, som du nævner, ikke vise den samme diaframtype på hver sin akse, men kan godt vise to forskellige. Jeg gør ofte det, at jeg vælger en Clustered Column for den ene tidsserie og en stacked column for den anden. Herudover danner jeg et par hjælpe-tidsserier med nulværdier og viser dem på de respektive akser (disse kan ikke ses, men giver mulighed for at forskyde tingene i diagrammet).
Endelig skal du ind og rode lidt med, hvordan serierne overlapper hinanden og hvor stor gap width du ønsker. Det gøres ved at højreklikke på tidsserien og og vælge formater dataserie.
Du kan se et eksempel her: https://ufile.io/jie6e

Vh
Anedi