19. oktober 2003 - 19:25Der er
15 kommentarer og 3 løsninger
Formel for cosinus
Kan det passe, at når min matematik lærer siger, at man ikke kan regne cosinus relationen ud i hovedet? Altså CosA = b^2 + c^2 - 2bc * Cos(a) Hvis man ik kan regne det i hovedet, hvordan kan lommeregneren så regne det? Lommeregneren må jo på den ene eller anden måde også have en formlen den bruger til det.
jaja men førhen dengang man ikke brugte grafregnere i matematiktimen løste man det ved at man havde en lang tabelliste og så kunne man slå op hvad cos til det og det var... i dag ordner grafregneren det... du kan da også nogenlunde tænke dig til det men problematikken opstår i at du skal kunne fortælle mig hvad vinklen er når cosv=0,22111 ... :)
hmm jeg tror ikke du kan sige det er en decideret formel det har nok snarere noget med tilnærmede værdier at gøre... hvad er v når cos=det og det... du kan jo også VIDE hvad cos til 90grader er og hvad cos til pihalve radianer osv. men at vide det når tallene bliver skævere og skævere har man vel fundet ud af ved præcise målinger.. det er jo det samme i alle cirkler... (selvom man bruger det til trekanter lol! udgangspunktet er stadig en enhedscirkel!) :)
Hvis spørgsmålet er hvordan man regner cosinus ud uden lommeregner og tabel, så er svaret: Taylor-polynomier eller rækkeudvikling. Man kan omskrive cosinus til et i princippet uendeligt langt polynomium cos x = 1 - X^2/2! + X^4/4! - X^6/6! + X^8/8! - X^10/10! + X^12/12! + ...
! betyder fakultet (4! = 4*3*2*1 = 24 osv.) ^ betydre potens -så det kan man i princippet regne ud i hånden (med papir og blyant)
formlen gælder for x i radianer = grader*pi/180. Denne metode er princippet for lommeregnernes funktioner - selvom der nok er lavet nogle optimeringer.
Problemet med selv at bestemme a, når b, c og vinkel A er kendt, er at finde en metode til at beregne cosinus til en vinkel. Lommeregneren har indkodet en såkaldt algoritme, der klarer det. Der er mange forskellige måder at gøre det på, men de fleste lommeregnere har indkodet et polynomium, der kan bruges til at beregne en tilnærmet værdi for cosinus, efter at vinklen ved forskellige metoder er blevet reduceret til en værdi, hvor det særlige polynomium kan benyttes.
Du kan selv beregne cosinus, hvis du har god tid på følgende måde: Hvis vinklen er v og måles i grader sætter du x=v*pi/180. cosinus til vinklen kan nu beregnes således:
cos A = b2 + c2 - a2 divideret med 2bc cos B = a2 + c2 - b2 divideret med 2ac cos C = a2 + b2 - c2 divideret med 2ab Kontrol: summen af de tre fundne vinkler skal give 180 grader
togsverd1985>>Nej, for jeg starter jo med at sige, at hvis v måles i grader, så sættes x lig v*pi/180. Nu angiver tallet x vinklen målt i radianer. Det, du skriver, forudsætter, at v er målt i radianer.
nå ja .. jeg kiggede bare på din formel - my bad ... men i det oprindelige tilfælde kendte man ikke engang v så der skulle man egentlig gå den anden vej :P
Ja ok, kan godt se det ikke er ligetil at lave det i hovedet. Undrede mig bare over at man kan bruge lang tid på nogle formler, og nu har læren slet ik tid til at forklare hvordan det gøres, uden lommeregner :)
a^2=b^2+c^2-2*b*c*cos(A) hvor a, b oc er siderne i en trakant, og A er vinklen, der ligger overfor siden a.
Hvis du kender b, c og A så kan siden a beregnes, og her får du brug for at bestemme cos(A). Det kan i proncippet gøres ved at sætte x=A*pi/180 og derefter benytte metoden angivet ovenfor. Hvis det er siderne du kender, så kan du finde cos(A) ved
cos(A)=(b^2+c^2-a^2/(2*b*c)
Hvis denne størrelse kendes, så kan A i princippet findes ved at benytte en formel, hvor det igen drejer sig om at finde summen af en masse led. Det er en mere indviklet formel, og jeg vil ikke angive den her.
ups: parentes fejl. Det skal være således: cos(A)=(b^2+c^2-a^2)/(2*b*c)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.