Avatar billede plazm Nybegynder
04. september 2005 - 21:00 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kugle med et plan som skærer

Jeg har nogle problemer med min hjemmeopgave
Opgaveteksten er som følger:

En kugle K har centrum i C(1,-3,1) og det plan, som indeholder x-aksen og z-aksen er tangentplan til kuglen
a) Bestem kuglens ligning.

Jeg ved jo at
(x - 1)^2 + (y + 3)^2 + (z - 1)^2 = r^2
men jeg kan ikke lige se hvordan jeg får fat på normalvektoren, da jeg tror det er noget i stil med

n = (1, ? ,1) men jeg er på ingen måde sikker, kan i hjælpe ?
Avatar billede nielle Nybegynder
04. september 2005 - 21:14 #1
Normalvektoren skal jo stå vinkelret på både x- og z-aksen. Derfor er den (0, 1, 0).
Avatar billede nielle Nybegynder
04. september 2005 - 21:15 #2
En normalvektor er forresten bl.a. kendetegnet ved at den har længde 1, og derfor ville (1, ?, 1) aldrig have været en normalvektor. :^)
Avatar billede plazm Nybegynder
04. september 2005 - 21:44 #3
Hvis en normalvektor er kendetegnet ved at den er 1 lang, hvordan vil du så forklare n=(3,-4,1) som er givet i en anden opgave i min bog ?
Avatar billede plazm Nybegynder
04. september 2005 - 21:48 #4
jeg er af den opfatning at en normalvektor er en der står retvinklet på hele planet, så jeg kan ikke lige se hvor du fik dit y = 1 fra :s
Avatar billede nielle Nybegynder
04. september 2005 - 21:54 #5
> Hvis en normalvektor er kendetegnet ved at den er 1 lang, hvordan vil du så forklare n=(3,-4,1) som er givet i en anden opgave i min bog ?

Der er visse begreber som betyder forskellige ting - og normalvektor er så et af disse. Normalt vil en normalvektor være normaliseret ;^) Altså længde 1, men det kan også bare betyde en vektor som står vinkelret på noget andet og det er så den betydning du også har – problemet er s¨bare at der er uendeligt mange vektorer som vil være normalvektorer og du spurgte efter normalvektor*en*.

> jeg er af den opfatning at en normalvektor er en der står retvinklet på hele planet, så jeg kan ikke lige se hvor du fik dit y = 1 fra :s

Din opgave er formuleret sådan at vi leder efter en vektor, som står vinkelret på xz-planet. Dette kan kun lade sig gøre hvis både x- og z-koordinaterne begge to er lig med 0. Ergo er der kun y-koordinaten tilbage.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
04. september 2005 - 21:58 #6
Ifølge de papirer jeg har fra HTx er kuglens ligning givet ved (x - x1)^2 + (y + y1)^2 + (z - z1)^2 = r^2
  Du ved at kuglens radius står vinkelret på tangentplanet, ergo må den være vinkelret med y-aksen. Dette giver kuglen en radius på 3 enheder.
  Altså er kuglens ligning:
(x - 1)^2 + (y + 3)^2 + (z - 1)^2 = 3^2

  Hvad vil du så med normalvektoren?
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
04. september 2005 - 22:10 #7
(x - x1)^2 + (y - y1)^2 + (z - z1)^2 = r^2
  Havde lige lavet en fejl
Avatar billede plazm Nybegynder
04. september 2005 - 22:12 #8
jaja den var til at leve med, vidste jo hvad du mente.
Smider du et svar Thomas da det var det jeg forstod mest af, og som jeg egentligt godt nu kan se er rigtigt. Godt opgaven først skal afleveres torsdag
Avatar billede nielle Nybegynder
04. september 2005 - 22:24 #9
Nu er jeg ikke lige klar over hvad det er ved min beskrivelse du ikke helt forstår, så du skal være velkommen til at spørge. Det er nemlig nogle temmelig vigtige begreber at få på plads.

Jeg har såmæn intet imod at point på dette spørgsmål går til thomas_nj, men, men: Jeg var heller ikke lige sikker på hvorfor du ville have fat på normalvektoren i netop dette tilfælde, men nu var det altså den du spurgte til så det var det også det jeg svarede på.

I øvrigt kan thomas_nj's metode jo ikke bruges i de tilfælde hvor planet ikke lige falder pænt sammen med xy-, xz- eller yz-planet, men er et eller andet ”skævt” tangentplan.
Avatar billede plazm Nybegynder
04. september 2005 - 22:26 #10
hehe ja, men hvis det er et skævt tangentplan, ville jeg da mene man skulle bruge et punkt mere hvilet er hvad jeg har brugt godt en time på at beregne hvis jeg ikke havde x,z aksen at forholde mig til. men dette mente jeg jo at jeg skulle bruge normalvektoren til.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
04. september 2005 - 22:37 #11
Nu irriterer det mig lige at jeg ikke helt kan huske det.

  Hvis det hele ikke havde passet så fint så tangentplanet lå skævt ville man så ikke løse opgaven på følgende måde:

  1) Oprette en normalvector til planet.
  2) Bruge denne normalvektor med cirklens centrum som udganspunkt for at finde kuglens tangeringspunkt
  3) Ud fra centrummet og tangeringspunktet beregne kuglens r.
Avatar billede plazm Nybegynder
04. september 2005 - 22:42 #12
Jo det havde været fremgangsmåden, men jeg tror jeg er for træt(fest i aftes), og for "negativt" instillet til at lave mere nu til at få lavet matematik, så når jeg kommer hjem i morgen så vil det hele bare tror jeg. Tak for hjælpen om ikke andet.
Vi også fra det svar ;)
Avatar billede nielle Nybegynder
04. september 2005 - 22:42 #13
Yep, lige netop sådan. :^)
Avatar billede plazm Nybegynder
05. september 2005 - 14:24 #14
Kæft jeg tåger stadig rundt i det her vektorregning.
Et plan som indeholder x og y-aksen er da givet ved ligningen
x + y + d = 0 ikke ? eller skal jeg droppe det der matematik og lave noget fysik i stedet ?

Venter stadig på svar Thomas
Avatar billede nielle Nybegynder
05. september 2005 - 18:16 #15
Nu startede du jo med et xz-plan, og nu spørger du til et xy-plan. Jeg vil nødigt fraråde dig at droppe matematikken til fordel for fysikken (specielt da fysik kræver matematik i den grad), men ligningen for xy-planet er altså:

z = 0

- og ligningen for et plan som er parallelt med xy-planet er:

z = konstant

(og det har forresten ikke ret meget med vektorregning at gøre).
Avatar billede plazm Nybegynder
05. september 2005 - 20:57 #16
Hehe, jeg havde faktisk selv fået styr på det. En tur gennem en gang fysik rapport som bare kørte, satte jeg mig med fornyet energi til at lave matematik igen, hvor det begyndte at virke oven i hovedet igen.
Avatar billede plazm Nybegynder
08. september 2005 - 17:21 #17
nielle smider du et svar når Thomas ikke har lyst ?
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
08. september 2005 - 21:30 #18
Undskyld, have helt glemt denne tråd. Har nok points til at kunne stille spørgsmål så er godt tilfreds uden disse.

  God fornøjelse med opgaven
Avatar billede nielle Nybegynder
08. september 2005 - 22:32 #19
plazm> Det ser jo ud til at du bliver nødt til at tage dine point igen på denne her :^)
Avatar billede plazm Nybegynder
09. september 2005 - 06:17 #20
Jamen så må jeg jo selv tage dem, man kan jo ikke tvinge jer :)
Avatar billede plazm Nybegynder
09. september 2005 - 06:18 #21
men tak for hjælpen da :)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester