Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. juni 2004.
En tværministeriel arbejdsgruppe har netop sendt et forslag til standardisering for udformning af adressedata i høring.
databaser
Forslaget er udarbejdet af repræsentanter fra cpr-kontoret i Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Erhvervs- og Boligstyrelsen, Kort- og Matrikelstyrelsen samt IT- og Telestyrelsen og skal gøre det muligt for it-systemer at kunne genanvende adresseoplysninger på tværs af it-systemer.
- Adresseoplysninger har ligget i mange forskellige udformninger, og der har ikke været regler for, hvordan de skulle lagres. Der er stort set lige så mange måder at udveksle adresseinformation i dag, som der er it-systemer, siger it-arkitekt i IT- og Telestyrelsen René Løhde.
Da cpr-registret i 1968 blev indført, var et af de helt centrale punkter muligheden for at genanvende adresseoplysninger på tværs af it-systemer. Men blandt andet fordi ansvaret for datadefinitioner har været placeret i forskellige myndigheder, har der ikke tidligere været arbejdet på at opbygge en fælles struktur for borgernes adresseoplysninger.
Også for virksomheder
De nye standardadresser er blevet defineret i et XML-skema, der gør det muligt for alle offentlige myndigheder at tilpasse deres systemer, så de samme adresseoplysninger altid kommer i de rigtige adressefelter. Det betyder også, at det bliver lettere for borgene at betjene sig af de elektroniske indberetningssystemer, da systemerne automatisk kan forudfylde relevante adresseoplysninger på elektroniske blanketter.
René Løhde fortæller, at XML-standarderne vil være offentligt tilgængelige, så også private virksomheder kan indrette deres it-systemer, så de altid vil hente de rigtige adresseoplysninger.