Atea indrømmer: Vi burde have forudset skole-koks

Det var et hardware-problem, der pressede 5.100 computere i Fredensborg Kommune i knæ. I dag indrømmer it-leverandøren Atea, at det var et forudsigeligt problem.

Artikel top billede

Læs også:
Atea tvunget til Citrix-stroppetur efter mega-bommert

Den danske it-leverandør Atea indrømmer i dag, at den burde have forudset de problemer, der har presset 5.100 computere i Fredensborg Kommune i knæ.
 
Den nordsjællandske kommune satsede i sommeren 2009 på en Citrix-løsning med virtuelle computere, hvilket vil sige, at computerne kun er udstyret med en skæm og et tastatur, mens alle programmer afvikles fra centrale servere.  
 
Åndenød
Men det har efterfølgende vist sig, at de nye computere får åndenød, når de skal afspille videoklip og afvikle tungere programmer. 
 
"Det er et af den slags problemer, hvor vi må sige, at det burde vi naturligvis have forudset. Men løsningen virkede faktisk helt fornuftigt i de indledende tests. Det er først, da vi foretager den store stress-test med 1.000 computere, at det viser sig, at hardware platformen ikke er stor nok," siger Martin Trolle, der er direktør for business development hos Atea. 
 
Virtuelle desktops er uprøvet terræn
Han forklarer desuden, at Atea bevægede sig ud i et relativt uprøvet terræn i 2009, hvor Fredensborg-løsningen blev udarbejdet.
 
"Vi har mange gode Citrix-projekter, og langt, langt de fleste kører med rigtig gode resultater. Vi følger altid best practice, men i 2009 var der os bekendt ingen best practice på lige præcis denne type løsninger," lyder undskyldningen fra Martin Trolle.
 
Men er en løsning med virtuel desktop i det hele taget velegnet på en skole, hvor der skal afspilles video og bruges multimedie-programmer?
 
"Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er en velegnet løsning til skolerne. Der er tale om et hardware-problem og ikke et problem med Citrix-systemet. En virtualiserings-løsning giver mulighed for at dele ressourcer, viden og programmer mellem alle skolerne i en kommune, og jeg tror også, at mange andre kommuner i fremtiden vil se fordelene i sådan en løsning," siger han. 
 
Ikke overraskende mener Citrix heller ikke, at det er deres platform, der er problemet.

I går fralagde Citrix sig ansvaret for problemerne i Fredensborg Kommune, og Kurt Svenson, der er direktør for salgsudvikling og marketing hos Citrix i Danmark, fortalte, at det er Atea, der ikke har håndteret problemet korrekt.

Atea: Citrix-direktør er blevet misfortået

Ifølge Kurt Svenson har Citrix' egne teknikere efterfølgende fundet frem til flere uhensigtsmæssigheder i systemet.

Derfor opfordrer han Atea til at sende sine medarbejdere tilbage på skolebænken, hvor de kan blive "trænet i ganske enkle regler for, hvordan man implementerer Citrix-systemer".
 
Den udtalelse stiller Martin Trolle sig dog fuldstændig uforstående overfor.
 
"Jeg tror, at der må være tale om at Kurts ord er blevet misforstået. Vores konsulenter er højt kvalificerede og er hele tiden under uddannelser, og det er ikke på et elementært niveau. De er uddannet på et højt niveau inden for it-arkitektur og ved godt, hvordan Citrix-teknologien skal håndteres," siger Atea-direktøren. 
 
Vi arbejder dag og nat
Han understreger desuden, at Ateas konsulenter i øjeblikket arbejder dag og nat for at få Fredensborgs it-system til at leve op til forventningerne.
 
Fredensborg Kommunes it- og digitaliseringschef Flemming Laumøller har tidligere fortalt til Computerworld, at han forventer, at systemet vil være klar til brug i god tid før skolernes eksamen i maj, og det er et mål, som Atea forventer at kunne leve op til.  
 
"Jeg vil næsten gå så langt som at give en garanti for, at vi når det inden eksamensperioden. Derfor vil jeg også understrege at vi gør alt, hvad vi overhovedet kan, men det er selvfølgelig altid mega svært at give garantier," siger Martin Trolle.

Læs også:
Atea tvunget til Citrix-stroppetur efter mega-bommert

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S